Wat merken en maatschappelijke organisaties kunnen leren van generatiegedrag
Vrijwilligerswerk en jongeren: het lijkt op het eerste gezicht geen vanzelfsprekende combinatie. Toch is dat een misvatting. Jongeren zíjn wel degelijk maatschappelijk betrokken, maar op hun manier. Wie hen wil activeren, moet verder kijken dan klassieke wervingscampagnes en aansluiten op hun drijfveren, waarden en leefwereld.
Jongeren zijn niet onverschillig, maar selectief
Uit onderzoek van Motivaction blijkt: jongeren willen best iets doen voor een ander. Maar het moet wel bij ze passen. Vrijwilligerswerk moet flexibel zijn, betekenisvol en aansluiten op hun persoonlijke interesses. Generatie Z en jonge millennials laten zich niet zomaar in een hokje duwen of langdurig vastleggen.
Ze zoeken impact, persoonlijke groei en sociale verbinding, maar dan graag op hun voorwaarden. Dat vraagt om een andere manier van denken en communiceren.
Wat werkt wel? Eigenaarschap en zingeving
Motivaction bracht samen met Vereniging NOV in kaart wat jongeren aanspreekt. Wat blijkt? Het sociale aspect van vrijwilligerswerk is wat jongeren het meeste trekt. De meest genoemde redenen om vrijwilligerswerk te doen (circa 30%), zijn namelijk om mensen te helpen die zij kennen, maar ook voor de gezelligheid en om sociale contacten op te doen.
Tips voor communicatieprofessionals:
- Gebruik positieve framing: geen hulpvraag, maar een kans om impact te maken. Maak duidelijk welke persoonlijke voordelen het biedt
- Sluit aan op lifestyle en identiteit: bijvoorbeeld via social content die inspeelt op thema’s als duurzaamheid, inclusie of mentale gezondheid. Benadruk het sociale aspect
- Zet ambassadeurs en peers in: jongeren luisteren eerder naar leeftijdsgenoten dan naar instellingen. Maak het laagdrempelig
- Laat los wat vrijwilligerswerk zou moeten zijn en omarm nieuwe vormen van engagement
Wat merken hiervan kunnen leren
Andere aspecten die jongeren (bovengemiddeld vaak) motiveren tot vrijwilligerswerk zijn; de mogelijkheid om buiten bezig te zijn, meer leren over een bepaald onderwerp, werkervaring op doen, een kleine vergoeding of korting in winkels krijgen. Ook buiten de non-profitsector is deze les waardevol. Jongeren laten zich niet meer eenvoudig werven met beloftes over zekerheid of status. Wie ze wil raken, moet aansluiten op hun waarden. Dat vraagt om communicatie die draait om autonomie, beleving en maatschappelijke relevantie.
Of het nu gaat om een vrijwilligerscampagne of een employer branding strategie: wie jongeren wil activeren, moet ruimte geven voor meedenken, meebepalen en betekenisvol handelen.
Meer weten over jongerensegmentatie en gedragsbeïnvloeding? Lees het hele onderzoek op motivaction.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu