Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit doet Loeki de Leeuw voor jouw merk

De iconische reclameleeuw is ruim 4 jaar terug op de Nederlandse televisie. Wie is hij, hoe wordt hij gemaakt en wat heeft jouw merk eraan?
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Dit doet Loeki de Leeuw voor jouw merk

Een stukje geschiedenis

Toen Ster haar eerste commercials uitzond, werden deze nog gescheiden door een beeld van golvend water. Poppenfilm-producent Joop Geesink zag een kans: waarom niet die paar secondes vullen met een leuker filmpje? In 1972 bedacht hij daarom een onhandig, grappig leeuwtje en presenteerde zijn idee aan de toenmalige Ster-directeur Chris Smeekes. Die zag er wel wat in, bestelde enkele proeffilmpjes en liet onderzoek doen. De reclamewereld was sceptisch – het zou afleiden van hun boodschappen – maar het Nederlands publiek zei volmondig ‘ja’. En zo was Loeki de Leeuw ineens op de televisie. Logisch ook, een leeuw: dieren doen het altijd goed en omdat het om filmpjes op de Nederlandse televisie zou gaan, was de Nederlandse leeuw een inspiratiebron.

Zo wordt Loeki gemaakt

De pop Loeki is 25 centimeter lang, zijn velletje van vilt en zijn pruik is van haar. Van buiten ziet hij eruit als een aaibaar leeuwtje, maar van binnen zit een aardige metalen constructie. Dat is nodig, want de pop wordt namelijk in stop-motion animatietechniek tot leven gebracht. Tegen een blue screen, op een set in een studio, wordt Loeki telkens weer in een nieuwe pose gezet en vastgelegd. De metalen constructie maakt dat hij voor de camera beeld voor beeld, pose na pose, strak blijft staan. 100 beelden zijn er nodig voor één filmpje van vier seconden.

Het Asjemenou-effect

In 2021 keerde Loeki, na 17 jaar afwezigheid, terug op de buis. Het leeuwtje vormt daarmee de wettelijke vereiste scheiding tussen de NPO-programma’s en de reclameblokken. Om de impact van deze terugkeer in kaart te brengen heeft Ster – in samenwerking met DVJ Insights – onderzoek gedaan naar Loeki onder zowel het Nederlandse publiek als onder de zakelijke doelgroep. En wat blijkt: Loeki is niet alleen leuk voor de kijker, maar ook effectief voor bedrijven in het reclameblok.

De positieve associaties die Loeki oproept zijn namelijk uniek voor de kleine leeuw. Dit draagt bij aan de onderscheidenheid van de Ster-reclameblokken ten opzichte van andere reclameblokken. Loeki zorgt er ook voor dat de televisiekijker meer aandacht voor het reclameblok heeft. Bovendien blijkt dat het reclame-icoon de Ster-blokken aantrekkelijker maakt en een positieve invloed heeft op de waardering van het reclameblok. Loeki zorgt hierdoor voor een hogere bereidheid om reclame te kijken en meer reclame-acceptatie onder kijkers.

Loeki maakt het reclameblok leuker om naar te kijken en biedt voordelen voor de merken die in deze reclameblokken te zien zijn. De positieve associaties van Loeki stralen af op deze merken en de verhoogde aandacht en waardering hebben een positieve invloed op de impact van hun reclame. Asjemenou!

En wist je dit al?

  • In de beginjaren duurden de filmpjes van Loeki negen seconden.
  • Inmiddels zijn er zo’n 7.500 filmpjes gemaakt.
  • De Loden Leeuw is geen ‘familie’ van Loeki of de Ster Gouden Loeki.
  • Ter ere van Loeki zijn 50e verjaardag heeft de Koninklijke Nederlandse Munt een Loeki-herdenkingsmunt uitgegeven.
  • NPO Radio 2 dj’s Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn groot fans van Loeki. Met hun ‘bring-Loeki-back’-petitie haalden ze binnen een dag ruim 10.000 handtekeningen op.
  • Loeki is 10 jaar te zien geweest op de Franse nationale zender TF1.
  • De mascotte voor het Japanse themapark ‘Huis ten Bosch’ – een replica van een Nederlands stadje – was niemand minder dan Loeki.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in