Premium

Negen op de tien journalisten hebben nooit persoonlijk contact met PR-medewerkers

PR-medewerkers 'appen' ook steeds minder met journalisten, zo blijkt uit het onderzoek onder honderden journalisten en PR-professionals.

Negen op de tien journalisten heeft zelden tot nooit persoonlijk contact met een pr-medewerker. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van 2020; toen was dat 44 procent van de journalisten. Deze en meer resultaten komen uit de nieuwste editie van een tweejaarlijks onderzoek van PR-Dashboard, waar ruim 300 journalisten en meer dan 200 pr-professionals aan meegewerkt hebben.

Minder contact via LinkedIn

Het onderzoek gaat niet in op de logische vraag wáárom het contact tussen de pers en pr-afdeling zo gedaald is. Wel blijkt uit het onderzoek dat de voorheen populaire communicatiemethode WhatsApp aan relevantie verliest. Waar in 2020 nog 64 procent van de journalisten soms tot regelmatig via WhatsApp contact had met pr-medewerkers, was dat vorig jaar 37 procent.

Journalisten liggen ook minder vaak contact via LinkedIn (van 63 procent naar 16 procent), X (van 38 procent naar 4 procent) en Facebook (van 35 procent naar 7 procent).

Tien seconden aandacht

De aandachtspanne van journalisten is ook afgenomen. Een blik op een persbericht moet direct duidelijk maken wat het nieuws is, want 82 procent van de journalisten kijkt minder dan tien seconden naar een persbericht. In 2020 was dat nog 73 procent. Het percentage journalisten dat een persbericht langer dan dertig seconden leest, is in dezelfde periode gedaald van 13 naar 2 procent. 

De voor pr-medewerkers deprimerende cijfers willen niet zeggen dat journalisten klaar zijn met persberichten. Liefst 94 procent van de journalisten zegt persberichten belangrijk te vinden voor inspiratie en informatie. Wel zegt bijna tachtig procent van de tien journalisten regelmatig persberichten te ontvangen over niet-relevante onderwerpen. Voor 14 procent is dit zelfs dagelijkse kost.

Bel niet na

Journalisten geven in het onderzoek ook tips aan pr-medewerkers. Stuur persberichten via de e-mail, geef in die mail direct toegang tot hoge resolutie-beeldmateriaal en wacht geduldig af tot de journalist contact opneemt om meer informatie te vragen. Mail ook niet na met de vraag of het persbericht gelezen is en wat de journalist met het bericht gaat doen. Maar met stip op één: bel niet na, tenzij je als pr-professional echt iets belangrijks te melden hebt.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie