‘Brengers’

Ons vak is een vak van ‘brengen’. We brengen ideeën naar bedrijven en maken bedrijven tot een merk. Door reclame en commercie wordt de wereld groter en gedifferentieerder. Interessanter en beter begrijpbaar voor de consument.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wij maken het verschil! Dat doen brengers. Ons vakgebied zit vol brengers en daarom spreekt het me zo aan. Als je het puur in hokjes wil zien, heb je ‘brengers en halers’. Brengers zijn mensen die geven: energie, ideeën, oorspronkelijkheid, campagnes, inspiratie, maar vooral zichzelf.
‘Halers’ daarentegen kosten je energie. Ze nemen je ideeën, zijn reactief, gebruiken je kennis; daar krijg je weinig van terug. Het is grappig dat de ‘brengers’ het meeste geld kosten. Dat mag ook want ze brengen het vak en de branche vooruit. Ze leveren het maximale op.

Maar dat mag niet van de halers. De halers doen er alles aan om de brengers tegen te werken. Ze willen het niet begrijpen en ze willen het niet zien. Dit is omdat ze uitgaan van ‘de zwakte’, van het negatieve, vooral wat mensen en bedrijven niet kunnen. Van wat er allemaal mis kan gaan. Deze mensen kom je overal tegen.

En die zwakte, dat negatieve denken, dat spook waart nu rond. Met als resultaat dat we worden gezien als kostenpost. Dat geldt voor reclame- en mediabureaus en exploitanten. Maar wij zijn de brengers, wij zijn in staat om markten te vernieuwen, iets waar we nu het meest behoefte aan hebben. Wij kunnen bedrijven groter maken en merken sterker.

Waarom is het dan dat bedrijven als McKinsey en PricewaterhouseCoopers vaak de boardrooms van de bedrijven domineren? Spreken we de taal niet? Worden we niet serieus genomen? Waarom praat de communicatiewereld op het allerhoogste niveau amper mee?

Het lijkt er sterk op dat we ons de kaas van het brood laten eten, terwijl wij als reclamemarkt de oorspronkelijkheid in pacht hebben! Zijn de McKinsey’s dan de ‘brengers’ in het bedrijfsleven? Ik geloof er niets van. Deze rekenmeesters kunnen wellicht goed snijden, maar het is tijd om te gaan bouwen.
Den Haag vecht om de koek te verdelen, laten wij dan eerst de koek groter maken. Dan is verdelen een stuk eenvoudiger.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie