Consumentenbond start campagne commerciële ‘kletspraatjes’

De Consumentenbond opent de jacht op ‘onzinnige verkoopclaims, misleidende etiketten en verleidelijke plaatjes’ op verpakkingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met de start van de campagne ;kletspraatjes&;">'kletspraatjes' wil De Consumentenbond fabrikanten dwingen om eerlijker te zijn over hun producten.

Vandaar ook dat de bond consumenten oproept om verwonderlijke claims en beweringen op producten te melden. “We roepen consumenten op om zelf de etiketten ook eens te bestuderen en ons meer van dit soort absurde voorbeelden te sturen. De echt serieuze gevallen zal de Consumentenbond aangeven bij de Reclame Code Commissie of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit,” aldus directeur Bart Combée.

De Consumentenbond geeft zelf al een paar voorzetjes. Zo wordt er volgens de organisatie op verpakkingen van ketchup vaak enthousiast beweert dat er 0 procent vet in zit. “Maar er zit nooit vet in ketchup en ondertussen zit de fles boordevol suiker.”

“Of ze gaan creatief om met de namen van ingrediënten en noemen houtskool (E153) in drop ‘carbo medicinalis vegetabilis,” aldus de bond. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie