Dat Parool Triangle PR op zwarte lijst zet, is erg overdreven en een tikje onrechtvaardig

Het bureau verdient clementie De actie was dom, maar grote woorden als vertrouwen geschaad en zwarte lijst zijn te zwaar.

Churandy Martina

Door Jos Govaart

Guttegut, wat kreeg het verfoeide pr-bureau Triangle PR er van langs op de site van het Parool, op Twitter, LinkedIn en Adformatie. Het pr-bureau had gejokt en daar had het Parool grote woorden over. Vertrouwen beschaamd. Het was verschrikkelijk. In deze tijden van nepnieuws kan het allemaal niet. Allerlei communicatieadviseurs die menen dat zij de enige juiste ethische mening hebben, hadden er hun mond vol van.

Ik denk dan heel vaak: sjongejongejonge. Waar is de eigen spiegel, de zelfspot en de glimlach gebleven. Neem dit toch allemaal niet zo serieus joh. En bovendien. Je moet als journalist toch ook wel een volkomen defecte bullshitdetector hebben als je het nieuws ook maar 1 seconde als serieus nieuws ziet.

Het nieuws luidde namelijk: ‘Churandy Martina start flitsbezorgservice met hardlopers’. Ik had als journalist stil gehouden dat ik daar überhaupt drie keer over gebeld had. Maar ik vraag me bij dit alles vooral af: hoe zou het nu werkelijk gegaan zijn? Is het niet veel interessanter om in dat verhaal te duiken dan het te hebben over de veroordeling? Ik neem je graag mee naar wat er in mijn gedachtegang achter de gordijnen gebeurt bij deze casus.

Denk na over een scenario van mislukking

Het fenomeen hoax wordt door reclamebureaus nogal eens geopperd als strategie om buzz te veroorzaken. Ik heb een stelregel dat ik daarbij echt nooit lieg tegen journalisten. "Maar jullie waren toch betrokken bij die sinterklaasstunt van Coolblue?” Dat was toch ook een soort hoax?

Je kunt het labelen zoals je wil maar ik heb nooit en te nimmer een leugen verkocht. We hebben gewoon heel Nederland een dag in spanning gehouden over wat er aan de hand was. Da’s heel iets anders. De boodschap richting journalisten was altijd: "wacht tot vanmiddag 16.15 uur, dan wordt alles duidelijk en zullen we jullie informeren over wat er speelt.” We hebben nooit actief een persbericht gestuurd.

Waarom dit werkte? Omdat we het samen met de klant tot in detail hadden doorgesproken. We hadden scenario’s gemaakt. En, hier komt het belangrijkste, we hadden besproken wat we zouden doen als het zou mislukken. Dan hadden we geaccepteerd dat de grap mislukt was. En dat is natuurlijk wat hier mislukt is.

De pr-paragraaf in creatieve campagneplannen van reclamebureaus

Hier is sprake van een klassieke kat in het nauw. De dienstdoende pr-adviseur van Triangle PR is in paniek geraakt. Die moest natuurlijk gaan uitleggen dat de start van de campagne wel eens kon mislukken.

Deze slecht uitgevoerde stunt was een afgeleide van een campagne voor Dubbelfrisss. Een campagne bedacht door DDB Unlimited, een reclamebureau. Het pr-bureau van dienst moest dan dat gebbetje even een duwtje geven via een persbericht. Buzz gegarandeerd en het resultaat was natuurlijk al aan de klant beloofd. Leer mij de gemiddelde pr-paragraaf in een creatief plan van een reclamebureau kennen zeg. Het zijn best vaak goede creatieve ideeën die niet zo snel bij een pr-bureau bedacht worden.

De illusie van maakbaarheid 

Er is alleen één groot probleem: de maakbaarheid van de wereld druipt er vanaf. Terwijl het ons vak juist is om met alle tegenwind-en geluiden om te gaan. Dat maakt het plaatsen van Triangle PR op een zwarte lijst niet alleen heel erg overdreven, maar ook een tikje onrechtvaardig.  

Triangle PR trekt in alle opzichten aan het kortste eind. Ze houden er het minste geld aan over en het meeste gezeik. Omgekeerd is het zo dat in het geval van succes het reclamebureau met de eer en prijzen strijkt en het pr-bureau er met de tweede viool vandoor gaat. Maar nu het allemaal verkeerd uitpakt wordt Triangle PR aan de hoogste boom opgeknoopt en op de zwarte lijst gekwakt.

Als je een beetje weet wat er zich achter de gordijnen afspeelt, dan is een beetje clementie richting mijn collega’s van Triangle PR gepast. Dit was een domme actie, slecht doordacht en in paniek verkeerd gehandeld. Maar verschrikkelijk nepnieuws, vertrouwen geschaad en de zwarte lijst? Laten we alsjeblieft ook een beetje blijven lachen, en vooral om onszelf.

Jos Govaart is oprichter en directeur van pr-bureau Coopr

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie