Premium

Golfbond: 'Weg met de rode (rib)broek'

De NGF presenteert samen met bureau Calamity Jane de 'ruil je rode broek in'-weken. 

De rode broek is aan vervanging toe, vindt de NGF.

Calamity Jane brengt het eerste werk uit voor de Nederlandse Golf Federatie. Het zelfbenoemd 'vrouwenbureau' is sinds juli voor de golfbond aan de slag. 

Het gaat om een pr-actie waarmee de golfbond (275 clubs) het inmiddels veelbesproken imago van 'elitaire sport' wil wegnemen. Samen met verschillende golfclubs in het land organiseert de NGF nu de 'ruil je rode broek in'-weken. Bestaande leden kunnen symbolisch hun rode (rib)broek afstaan om zodoende het imago van golf te veranderen. Een 'fashiondesigner' krijgt vervolgens vrij spel om de gedoneerde rode broeken in een nieuw jasje te steken.

NGF: 'Wie of wat het wordt, houden we nog even geheim. Maar het wordt sowieso spectaculair. Oud wordt nieuw, voor iedereen.' Op deze manier laat 'de oude generatie leden' een 'nieuwe generatie golfers' zien dat iedereen welkom is bij de club, aldus de golfbond. 

De NGF schreef vorig jaar een pitch uit waar het inmiddels opgeheven Creature Amsterdam als winnaar uit de bus kwam. Aan deze pitch deden ook Kumpany, Energize en Calamity Jane mee. Laatstgenoemde werd ondanks het verliezen van de pitch recent toch weer door de NGF gevraagd voor een 'langdurige pr-samenwerking'. 

In aanloop naar deze pr-actie heeft de NGF onderzoek door Validators laten doen onder 7388 golfers en niet-golfers. 'Daaruit blijkt dat het vooral onder vrouwen slecht gesteld is met het imago van golf', zegt Daniëlle Wallet, marketingdirecteur van de NGF. 'Maar liefst 50% vindt de sport elitair; 30% associeert golf met vrouwen, 50% met mannen. Waarom vrouwen niet met golf beginnen? De grootste barrière die genoemd wordt is 'omdat het niet mijn wereld is'.' 

Zelfspot

Geerke Catshoek van Calamity Jane: 'Die types in rode broek vonden wij als bureau best intimiderend. We wilden juist hén een gebaar laten maken om de nieuwe generatie golfers welkom te heten. Zo laat de elite zien dat ze met een beetje zelfspot naar zichzelf durven te kijken. Daardoor wordt voor de nieuwelingen de drempel om eens een proefles te nemen, een stuk lager.'

Eerder dit jaar lanceerde de NGF de campagne Welcome to the Club (door bureau Creature), om een bredere doelgroep 'warm te maken' voor golf. Dat is nodig, zegt Wallet, want de golfsport is in de afgelopen tien jaar vijf jaar ouder geworden. 'De leeftijdscategorie 70+ is met 139% toegenomen en de leeftijdscategorie 30-50 jaar is met 49% afgenomen; de hoogste tijd om het slechte imago van golf onder niet-golfers aan te pakken.'

Kakkers

Ze vervolgt: 'Een aanzienlijk deel van de niet-golfers denkt dat de gemiddelde golfer in een rode of geruite broek op de baan staat. Geen enkele groep komt zo sterk bovendrijven als de kakkers, als mensen aan golf denken. Dat beeld willen we blijvend veranderen.'

Is de oude man in rode broek dan met niet maar welkom op de golfbaan? Wallet: 'Natuurlijk wel, zij zijn juist de ambassadeurs van deze actie. Ze laten met een knipoog zien dat iedereen welkom is. Dat is ons doel; de oude en nieuwe generatie golfers samenbrengen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie