Premium

Jos Govaart gaat Logeion leiden: ‘Het wordt tijd dat het communicatievak zijn plek opeist’

Beoogd voorzitter beroepsvereniging wil meer professionals uit bedrijfsleven aantrekken en ‘uithangbordfunctie’ vervullen voor vak.

Jos Govaart

Een opvallende keuze voor een vakprofessional en bureauman en die nooit te beroerd is om zijn ongezouten mening te delen. Als er niet iets heel vreemds gebeurt is Jos Govaart (41) de nieuwe voorzitter van Logeion. Hij is als kandidaat voorgedragen door het bestuur en wordt tijdens de algemene ledenvergadering van aanstaande woensdag officieel benoemd.

Govaart is oprichter en managing director van het communicatiebureau Coopr. Hij volgt Wieneke Buurman op, die na bijna 7 jaar de voorzittershamer overdraagt.

JM: Wanneer dacht je: dat is wat voor mij?
JG:

‘Dat kwam vrij laat. Ik was al met Logeion in gesprek over een bestuursfunctie, toen ik in de laatste weken bedacht: dan moet ik ook maar voor het hoogste gaan, voor het voorzitterschap. Ik heb me aangemeld en twee gesprekken met gevoerd met een soort sollicitatiecommissie van zes personen. Er waren meerdere kandidaten voor het voorzitterschap. Uiteindelijk is besloten door het bestuur om mij voor te dragen.’   

Je geeft je bestuursfunctie bij Via ervoor op.

‘Ja, dat klopt. Ik heb dat met veel plezier gedaan, eerst voor de Vea en toen die later opging in de Via voor die club. Het was leerzaam, ook omdat de Via toch half branchevreemd is voor mij met onder meer adverteerders, reclamebureaus en media-exploitanten. Het leek me nu goed om me meer te gaan richten op het communicatievak zelf. Ik heb zelf altijd geroepen: voor communicatieprofessionals uit de commerciële hoek is er niet zo veel. Ik vond dit wel een kans om daar iets aan te doen.’

Hoe wil je ze bij Logeion betrekken?

‘Hoewel er al veel goede stappen zijn gezet in de programmering, dat zou nog verder ontwikkeld kunnen worden. Maar  dat is niet het enige. Als er inspirerende communicatieprofessionals uit het bedrijfsleven de gang naar Logeion maken, zullen er automatisch meer mensen uit die hoek komen. Mensen volgen mensen. Ik heb ook de ledenlijst eens doorgelopen en gekeken: met welke professionals zou ik graag eens om tafel willen zitten? Wie uit de commerciële hoek vind ik nou inspirerend? Dat zijn er heel veel. Ik denk dat we ze zichtbaarder kunnen maken, en daarmee al veel van de aantrekkingskracht kunnen vergroten.’

Logeion is nu ook in de laatste fase met het selecteren van een nieuwe directeur. Ben jij daar nog bij betrokken?

‘Nee, naar ik begrijp zijn ze daar heel ver mee. Ik weet wie het is, heb het profiel gezien, en dat lijkt me een goed keuze. Ik vind het ook wel fijn dat dit buiten me om is gegaan. Ik ben er niet zo’n fan van om als nieuwe voorzitter je eigen netwerk mee te nemen en om je heen te verzamelen. Ik wil er met onbevangenheid instappen, er fris naar kijken.’

Je hebt als bureaudirecteur er nooit moeite mee om je uit te spreken. Ga je dat als ‘gezicht van het communicatievak’ ook doen, want daar is al lang behoefte aan?

‘Ja, dat is wel een van de punten die ik belangrijk vind, de uithangbordfunctie vervullen. Ik moet persoonlijk nog wel even nadenken over hoe ik dat doe, want als bureaudirecteur kon ik scherp oordelen, maar als je namens een beroepsgroep spreekt is dat toch wat anders.’

Ik zou me niet inhouden. Het vak kan wel wat uitgesprokenheid gebruiken?

'Dat denk ik ook, en daar wil ik niet voor weglopen. Het communicatievak is de afgelopen tien, vijftien jaar enorm geprofessionaliseerd. Ik denk dat het tijd wordt dat het zijn plek opeist, en daar niet terughoudend in hoeft te zijn.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie