Joris Evers (communicatie Spaanse LaLiga) vanuit Madrid: ‘Het is hier surrealistisch’

Adformatie beeldbelt met vakgenoten in het buitenland over de coronacrisis en de situatie daar.

Joris Evers, vanuit Madrid

Joris Evers is in zijn woonplaats Madrid de deur de afgelopen drie weken nauwelijks uit geweest. De chief communications officer van LaLiga, de hoogste Spaanse voetbalcompetitie, heeft een enkele keer met de auto bestelde boodschappen opgehaald bij de Carrefour, een surrealistische ervaring, zoals hij het noemt.

‘De snelwegen waren leeg, op de borden boven de snelwegen hing dat alleen speciaal verkeer was toegestaan, en dat als je er niet hoort je een boete kon krijgen. Ik zag alleen maar vrachtwagens, bestelbusjes, ambulances en politiewagens. Iedereen is thuis.’

IJsbaan als mortuarium

Spanje is hard geraakt door Coronacrisis. Het land telt inmiddels zo’n 120 duizend besmettingen en heeft meer dan 10 duizend doden te betreuren. Madrid is een van de brandhaarden waar het virus zware tol eist. Evers woont vlakbij een ijsbaan die nu dienst doet als mortuarium.

Sinds een week of drie zuchten de Spanjaarden onder een lockdown, die streng gehandhaafd wordt. Ze zijn daardoor van de een op de andere dag overgegaan op telewerken, vertelt Evers, wat in de traditionele Spaanse organisaties allerminst een gewoonte was. Zelf vult hij zijn werkdagen ook vooral met teleconferencing, vaak met de 42 voetbalclubs verspreid over het land.

Evers noemt ze ‘onze bazen’, LaLiga is een associatie van de voetbalorganisaties. Er werken in totaal  600 man, die de competitie organiseren, zorgen voor de sponsoring ervan en de uitzendrechten van het voetbal verkopen. ‘Het is een onderneming in entertainment, met een van de mooiste producten ter wereld.’  

Advertentie
advertisement

Dagelijks applaus

Dat product is er alleen op dit moment niet. Wat kan LaLiga dan toch doen voor de clubs? Evers: ‘Wij ondersteunen ze op allerlei manieren, met communicatie, met advies over personeelszaken, met de scenario’s voor als de voetbalcompetitie weer zou beginnen, ook al is dat nu niet het belangrijkste . We helpen ze met ideeen en inspiratie hoe ze nu nog met hun fans in contact kunnen blijven.’

Clubs doen al veel, zegt Evers. Sommige doen hun lichtmasten aan om acht uur ’s avonds en ondersteunen daarmee het applaus dat iedere avond op dat tijdstip door Spanje klinkt voor de hulpverleners. Er zijn clubs samenwerken met bedrijven om maskers te maken en andere clubs moedigen die hun spelers aan om oudere fans te bellen, om zo het contact te houden in deze eenzame periode.

Evers: ‘Afgelopen weekeind hebben we een benefiet georganiseerd met voetbalspelers en Spaanse artiesten, dat niet alleen hier werd uitgezonden, maar wereldwijd. Daar is meer dan een miljoen euro opgehaald om materiaal te kopen voor Spaanse zorginstellingen.’

Iedereen staat in de overlevingsstand in Spanje, is uit Evers’ woorden op te maken, mensen en ook merken. ‘De eerste gedachte is; hoe komen we sowieso uit. Daarna pas zal de vraag komen hoe deze zakelijke crisis uitpakt.’ laLiga zelf loopt naar schatting 700 miljoen euro mis als de competitie gestopt moet worden, dat kan volgens Evers meer worden.

Maar er zijn ook bedrijven die juist profiteren van de situatie. ‘De bakker die hier in de buurt brood bezorgt, heeft twee keer zoveel werk. Of de wijnhandel hier die bezorgt. Ook de supermarkten, die  lopen online helemaal vast, daar moet je in de wachtrij staan.’

Coronacommercials

De advertentiemarkt is ook op het Iberisch schiereiland in ieder geval behoorlijk stilgevallen. Op radio en tv’s lopen nog  oudere campagnes door, al ingekocht voor de crisis, en daarnaast zijn er merken met speciale coronacommercials.

Ook de bureaus lijden onder de stopzettingen, zegt Evers: ‘Wij worden nu juist heel veel gebeld door bureaus die ideen willen aanbieden. Die ook wat zenuwachtig worden als het gaat om de klussen die ze nog te doen hebben.’

Het maakt ook creativiteit los? Ja, als je onze pr-bureaus ziet in verschillende landen, die zijn druk bezig met dingen verzinnen om bij gebrek aan voetbal toch entertainment te bieden, net zoals de creatieve bureaus dat samen met onze afdeling bramding doen. Uiteindelijk gaat het erom dat we mensen nog een beetje afleiding kunnen bieden in deze moeilijke tijden.’

Joris Evers

1998 – 1999 Redacteur internetredactie de Volkskrant.

2000 – 2005 Techjournalist bij IDG in Amsterdam en San Francisco.

2005 – 2007 Senior writer technologieplatform CNET.

2007 – 2011 (Senior) Director Worldwide Public Relations McAfee.

2011 – juli 2014  Director Global Corporate Communications bij Netflix.

juli 2014 – oktober 2016 Vice President, Head of Communications Europe bij Netflix.

Mei 2017 -  heden Chief communications officer  LaLiga

Plaats als eerste een reactie

Advertentie