Viaplay beantwoordt persvragen over slechte F1-streams met ongegeneerde zelfpromotie

Viaplay ligt onder vuur vanwege haperende F1-streams, maar is zelf uitermate tevreden. Consumentenbond en ACM eisen compensatie.

Max Verstappen niet te zien
Shutterstock bewerking

Viaplay ligt onder vuur. Het regent klachten van ontevreden kijkers over de streamingdienst die sinds maart de Formule 1-wedstrijden met Max Verstappen uitzendt.

Advertentie
advertisement

Ook afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Monaco was dat niet anders en werd er flink geklaagd op sociale media over de slechte beeldkwaliteit en haperende en vastlopende streaming-beelden.

Tot overmaat van ramp is Viaplay ook nog erg slecht bereikbaar. Zowel bij de ACM als de Consumentenbond komen veel klachten binnen over de slechte bereikbaarheid van de klantenservice.

Stotter-streaming 

Consumentenprogramma Kassa van BNNVara besloot aandacht aan de stotter-streaming van Viaplay te besteden. Het meldt dat de Consumentenbond Viaplay een week de tijd heeft gegeven om met een compensatievoorstel te komen voor haar klanten. Ook moet het beter bereikbaar zijn voor consumenten.’

(tekst loopt door onder tweets)

Viaplay zou de Consumentenbond beloofd hebben op alle klachten op Klachtenkompas te zullen reageren, maar kon niet zeggen wanneer de problemen zijn opgelost.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat weten bij de Zweedse toezichthouder aan te dringen op een oplossing voor Nederlandse klanten.

Of Viaplay genegen is daaraan mee te werken, is te betwijfelen. De Nederlandse woordvoerder van Viaplay moest een antwoord schuldig blijven op de vraag van Kassa of er compensatie komt voor de Nederlandse streamers.

Later besloot het moederbedrijf vanuit Zweden wel te reageren, waarbij het zich vooral vaardig toonde in het níet antwoord geven op een vraag, in dit geval op welke wijze het klanten tegemoet gaan komen en vanaf wanneer?

De Zweedse streaminggigant laat in de eerste zin van een schriftelijke reactie weliswaar weten dat elke klacht van een klant er één te veel is en dat het ‘alle feedback van onze klanten zeer serieus’ neemt. Vervolgens laat het daar niets van blijken.

Viaplay gaat ongegeneerd over op zelfpromotie met ‘een recordaantal abonnees’ en het succes van ‘unieke streaming ervaringen’ (sic)  en de ‘intense interesse’ waardoor het ‘positief over de prestaties van ons platform tot nu toe’ is.

Klachten 'binnen brandbreedte'

Elke klacht mag er misschien één te veel zijn volgens Viaplay, het laat het bij de opmerking dat het aantal klachten ‘binnen onze verwachte bandbreedte’ is. Klanten kunnen zich het beste zelf melden met klachten voor hulp, adviseert de streamingsdienst, die zo slecht bereikbaar is.

Ook op de vraag hoe het technisch komt dat de kwaliteit te wensen overlaat en of hoeverre mensen zelf de kwaliteit kunnen beïnvloeden door hun gebruik aan te passen, komt geen direct antwoord. ‘De capaciteit is voldoende en we hebben een van de meest robuuste platforms in de sector.’

Aan RTL Nieuws laat het nog wel weten waar het probleem ligt: bij de abonnees zelf. De haperingen komen door ‘de trage internetverbinding’ van de klagers en de tv’s die die ongeschikt zouden zijn om de streams af te spelen.

Ook hier laat Viaplay het bij het advies dat de klant met problemen contact opneemt.

reaatie Viaplay op vragen Kassa
Reactie Viaplay op vraag Kassa
Reactie Viaplay op vraag Kassa
Advertentie