Trend: gezond en exotisch

Snoepfabrikanten kiezen bij de positionering van productinnovaties vaak voor ‘gezond’; drankproducenten voor ‘exotisch’. Dat concludeert de Britse marktonderzoeker Datamonitor uit de laatste tracking van snoep en alcoholische dranken in Engeland. Uit IRI-cijfers blijkt dat ‘ready to drink’ met een index van 149 het snelst groeiende segment binnen het supermarktassortiment is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gezondheid is een rage op de Engelse snoepmarkt dit jaar. Grote spelers als Cadbury Trebor, Bassett, Nestlé Rowntree en Dunhills Haribo kwamen met meer ‘verantwoorde’ productlijnen voor zowel ouders als kinderen. Sommige gooien het op het ‘light’-aspect, anderen op natuurlijke ingrediënten zoals fruit. Met die fruit-claim wordt vooral gemikt op ouders die zich zorgen maken over kleur-, geur- en smaakstoffen.

Op de alcoholmarkt is de zomer traditioneel de periode voor allerlei seizoensdrankjes die bij tuinfeestjes en barbecues passen. Dit jaar zag vooral een regen aan exotische smaakvarianten. Interspirits, onderdeel van Allied Domecq, introduceert de vodka-mix Puschkin Vibe. UDV pionierde met de PPS (premium packaged spirit) Smirnoff Mule en kwam nu met Archers Aqua in de smaken sinaasappel, cranberry, limoen en perzik in ‘party friendly’ flesjes van 275 ml. Doelgroep: jonge vrouwen. Het bij Nederlandse jongeren razend populaire Bacardi Breezer breidde ook uit met cranberry en ook hier is de doelgroep vooral jonge vrouwen.

Voor de geheelonthouders is er het energiedrankje Red Snapper van Scottish Courage. Op de markt gezet met de provocerende slogan: ‘More bite than bull’, met een sneer naar marktleider Red Bull.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie