'Banenzoeker wordt slecht bediend'

Baanzoekers worden behoorlijk slecht bediend op de smartphone en tablet. Je kan bijna geen artikel lezen over mobile of de feiten en statistieken worden over je beeldscherm uitgemeten. Nederlanders zouden Europees gezien voorop lopen in het gebruik van tablets. In 2014 zou het gebruik van mobiel internet die van de desktop evenaren...misschien wel voorbij schieten. Inmiddels is het eerste kwartaal van 2013 al achter de rug en zijn er nog 9 maanden over om te voorkomen dat je straks niet de helft van je pote

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Buiten de hoeveelheid feiten die te vinden zijn over mobiel gebruikt, lijken er bijna net zoveel vooroordelen en/of excuses te zijn. Kandidaten, nee die solliciteren niet zo snel mobiel. De kwaliteit van sollicitaties gaan toch achteruit als het proces zo simpel wordt dat je met één druk op de knop kan solliciteren. Onze site heeft nog helemaal niet zo veel mobiele bezoekers denk ik.

 

Wakker worden! Mobiel is waar je doelgroep al is. Jij loopt achter...Mensen benaderen je website met een smartphone, of je het nu wil of niet.

 

Situatieschets van een kandidaat

"Ik ben Frank, 43 jaar en woon in de provincie Gelderland. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen. Ik werk nu al 10 jaar als directeur van een kleine scholengemeenschap. Het is niet dat ik direct weg wil, maar als mijn oog valt op een leuke functie, heb ik zeker interesse. Ik ben geabonneerd op een groot landelijk dagblad. Ik heb bij het abonnement een iPad cadeau gekregen en soms leest mijn vrouw de krant daarop. Ik hou er gewoon van om &;m op tafel uit te leggen en rustig alle rubrieken te lezen. Op zaterdagochtend staat de krant ook vol met vacatures. Mijn oog scant oppervlakkig de banen een voor een door om te kijken of er wat tussen zit. Je merkt dat de hoeveelheid vacatures de laatste jaren behoorlijk is afgenomen. Mijn oog valt op een vacature met een interessante functie titel en ik lees de inhoud die verrijkt is met een QR-code. Mijn smartphone ligt naast mijn bak koffie en ik pak mijn mobiel er bij om te kijken wat er achter de code schuilt. De mobiele browser wordt geopend en daarin wordt meteen de pagina met de vacature getoond. Ik kan direct solliciteren met LinkedIn. Ik heb die toevallig recent helemaal geupdate dus ik vertrouw erop dat mijn profiel compleet is. Ik neem nog een slok van mijn koffie en trek de stoute schoenen aan. Ik reageer via LinkedIn en ik ontvang een e-mail met mijn eigen LinkedIn CV. Had &;m bijna niet beter kunnen maken in Microsoft Word, bedenk ik me. Een aantal dagen later word ik uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Ik moet daar volgende week dinsdag heen, ik kijk er naar uit!"

 

Helaas wordt deze manier van solliciteren nog maar vrij weinig aangeboden. Afgelopen december organiseerden we met een aantal andere bedrijven het event "123 mobile". Hier presenteerden we een soortgelijke case aan een publiek bestaande uit professionals binnen de arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Aan het einde van de dag met presentaties waar mobiel centraal stond, leek iedereen het over één ding wel eens te zijn: mobiel kan niet langer genegeerd worden. Helaas schetst het huidige beeld van de gemiddelde career website een andere situatie. Maar misschien loop ik teveel op de feiten vooruit en is iedereen sinds die dag wel gestart met het maken van nieuwe websites waarin de sollicitant met elk device kan solliciteren. Ze staan alleen nog niet live...

 

Van print naar mobiel

Tijdens de presentatie op 123 Mobile bespraken we een mooie praktijk case waarmee we probeerden aan te geven dat banenzoekers wel degelijk mobiel zijn. Eén van onze klanten is een traditionele bureau dat groot is geworden door zijn advertenties in de dagbladen. Ze staan nog steeds in de top 3 als het gaat om adverteren in de media. Om de week adverteren zij in meerdere dagbladen zoals Volkskrant, Telegraaf, Elsevier en vaak een regionale titel omdat ze van mening zijn dat de kwalitatief hoogste respons nog steeds vanuit print media komt. De website en de advertenties in printmedia zijn eigenlijk twee op zich zelfstaande dingen. De mensen die op één van hun advertenties reageren doen dit wel via de website maar meestal pas een paar dagen later. Ondanks de advertenties in de dagbladen ontstaat er een weekend dip in het aantal bezoekers op de site. Of er nu wel of niet geadverteerd wordt, dit was een terugkerend iets.

 

 

We lanceerden voor deze klant in juni 2012 een mobiele website en aan alle advertenties werd een QR-code toegevoegd. Er werd geen onderscheid gemaakt op basis van functieniveau, want iedereen kan namelijk mobiel solliciteren. En ook in de afhandeling werden mobiele sollicitaties gelijk behandeld. Sterker nog in het voorbeeld dat we presenteerden was juist degene die met zijn mobiel gereageerd had, bij de laatste drie kandidaten beland. En niet alleen dat, naast de weekenddip van het aantal gewone website bezoekers zagen we juist een stijging van het mobiel bezoekersverkeer in het weekend dat er geadverteerd werd.

 

Maak je vacature website ook geschikt voor de smartphone en tablet

Dit is maar één voorbeeld hoe mobiel succesvol kan zijn voor een career site. En dit is nog zeker niet de meest optimale manier omdat de mobiele site niet geintergreerd is in de gewone site. Soms moet je keuzes maken, daar zijn wij ons ook van bewust. Een klant kan niet zo maar investeren in een compleet nieuwe website die voor alle schermen geschikt is. Maar in alle nieuwe projecten die we nu aangaan, adviseren we toch echt om de website aan te bieden op meer dan alleen de desktop. En waarin dat ook het HELE proces mobiel verantwoord is.

 

Neem nu als voorbeeld de website . Een mooie site, goede beleving en hij is volledig responsive dus ook top te bekijken op smartphone en tablet. Mijn hart maakte letterlijk een sprongetje, eindelijk een goede case. Tot ik wilde solliciteren. Ik kwam terecht op een subdomein waar ik moest inloggen en ik was mijn mobiele ervaring in één klap kwijt. Dit is bijna nog een grotere teleurstelling dan een hele website als postzegel aanbieden. Je lokt de mobiele bezoeker naar binnen met een leuke website maar als het op actie aankomt, laat je hem vallen...

 

Ik kan hier nog wel pagina&;s over vol schrijven, maar aanstaande dinsdag doen mijn collega Ricardo Risamasu en ik weer een poging om mensen hiervan bewust te maken op het . Voor die tijd wil ik je nog een leuke tip meegeven: voer je website url eens in op deze   en ervaar hoe bezoekers jouw website zien op hun verschillende screens.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie