Open brief maatschappelijke organisaties aan Big Tech: 'Stop met advertenties voor kinderen'

Adtech-bedrijven hebben naar verluidt 72 miljoen datapunten van een 13-jarig kind.

Een groep Britse maatschappelijke organisaties eist dat Facebook, Google, Microsoft en Apple stoppen met advertenties gericht op kinderen tot 18 jaar. In een open brief schrijven de clubs, verenigd in een Global Action Plan: 'Jullie hebben als machtigste internetbedrijven de verantwoordelijkheid jullie gebruikers te beschermen. We vragen om een einde aan reclame bedoeld voor individuen jonger dan achttien jaar. Er moet geen verschil zijn tussen een kind van twaalf of zeventien.'

Advertentie
advertisement

De brief komt daags na een rechtszaak tegen Google wegens illegale datamining van 5 miljoen YouTube-gebruikers in Groot-Brittannië onder de 13 jaar voor reclamedoeleinden. Onder de 23 ondertekenaars van de brief is Duncan McCann, de vertegenwoordiger van de eiser in die rechtszaak. McCann eist 2,5 miljard pond voor vijf miljoen Engelse kinderen. 

Onder Europese wetgeving is het verboden om persoonlijke data van kinderen onder dertien jaar zonder toestemming van ouders te verwerken. De coalitie gaat nog een stap verder en eist ook dat gerichte 'gedragsadvertenties' ook worden verboden voor een bredere groep tot 18 jaar. Volgens de actievoerders ondermijnt het verzamelen van identificerende gegevens zoals browsergeschiedenis, locatie en persoonlijke informatie de privacy van kinderen.

Ongebreideld consumentisme

De organisaties beweren dat online adverteren op basis van gedrag ongebreideld consumentisme aanwakkert - ten koste van het individuele welzijn en de planeet. In wezen wil de groep dat bestaande beschermingen die zijn verankerd in de Britse en Europese wetgeving volledig worden gehandhaafd om een ​​situatie zoals die in de VS te voorkomen, waar adtech-bedrijven naar verluidt 72 miljoen datapunten van een 13-jarig kind.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie