'Naam van het Jaar'-winnaars over het belang van een goede merknaam

Richard Otto interviewde de bedenkers van So de Jus, Bootkapje en Eau Eau Den Haag.

Begin dit jaar maakten we de Namespotting Naam van het Jaar-winnaar bekend. De top-3 winnaars werden in veel media vermeld, waaronder AD, Telegraaf, 538 en Adformatie. We vroegen aan hen wat het belang is van een goede merknaam.

Bij de ‘Namespotting Naam van het jaar’-verkiezing worden jaarlijks de creatiefste, slimste en merkwaardigste bedrijfs- en merknamen geselecteerd.  

3) Maurice van de Ven (biefstukkenrestaurant So de Jus)



So de Jus werd derde bij de Naam van het Jaar-verkiezing. Eigenaar Maurice van de Ven was al erg blij om met zijn restaurantnaam genomineerd te worden, aangezien zijn nieuwe biefstukkenrestaurant in Eindhoven pas 11 januari 2018 officieel open is gegaan. Met vrienden heeft hij tijdens een borrel de naam bedacht. In eerste instantie wilde hij het restaurant een andere naam geven dat gericht was op het vlees. Een ander ingrediënt maakte echter het verschil. Van de Ven: “We waren te veel aan het denken richting het vlees maar het gaat om de jus. en toen zei ik ‘non de jus!’. En zo zijn we erop gekomen. Van ‘so de jus das lekker!’, omdat we uit Brabant komen gebruiken we meer non de jus en so de jus.”

Het restaurant nam de merknaamontwikkeling serieus en heeft grootse plannen. “Een sterke naam is ook een pakkende naam die mensen niet vlug vergeten of grappig vinden. Het belang van een sterke naam is dat mensen het gaan onthouden, zodat je ook meerdere bedrijven kunt beginnen in het land”, aldus Van der Ven.

Door verbouwingsproblemen duurde het langer voordat hij zijn restaurant kon openen. Hij had echter in de maanden ervoor wel alvast een spandoek op de locatie gehangen. Doordat hij pas net enkele dagen open is weet hij nog niet wat het effect van de grote media-aandacht is. “We hebben wel al heel veel leuke reacties gehad van mensen, vrienden, en bedrijven die in de buurt zitten.”, aldus de enthousiaste horecaman.

2. Sybren Vis (botenzeilmakerij Bootkapje)


Bij zeilmaker Sybren Vis kwam het bedenken van de naam spontaan bovendrijven  Vis: “We keken dus naar onze core-business en dat was bootkappen. En op een of andere manier klonk “Bootkapje” wel heel lekker. Toen gekeken naar de beschikbare domeinnamen en Bootkapje.nl bleek beschikbaar. Ik heb zelf het logo ontworpen. Door het “rode” van het Plompeblêd onder “Boo” van Bootkapje te plaatsen krijg je onderbewust een associatie met Rood(kapje). En iedereen kent Roodkapje. Een woordspeling die alleen hier in Nederland en Vlaanderen opgaat trouwens. We hebben het heel vaak moeten vertalen voor Engelse en Duitse klanten. Maar dan is het lang zo leuk niet.”

Vis ziet economische voordelen bij een goede bedrijfsnaam.  ‘Een sterke merknaam is een naam die na de eerste keer blijft hangen én waar mensen graag mee gezien willen worden. In ons geval is het bijna een ezelsbruggetje. Er zijn klanten die puur om de naam ons bedrijf gekozen hebben om hun tent te laten bouwen'. De media-aandacht leverde Vis vooral reacties van vrienden en familie op. Of er nieuw werk uit voortvloeit moet nog blijken. Vis: ‘De watersporters slapen nog, het seizoen is nog niet begonnen (pas in maart) en dan zou dat zomaar kunnen dat we daar nog meer werk uit zouden halen. Ik heb wel een interview gehad op Omrop Fryslân over deze verkiezingen.’

1. Rosa Hagen (waterflessenmerk Eau Eau Den Haag)



Het Haagse flessenmerk voor plat water werd ‘Naam van het Jaar 2017’ en neemt hiermee het stokje over van 2016-winnaar online wolwinkel Wolhalla. Rosa Hagen (eigenaar vancateringbedrijf Haagse Hapjes) vertelde dat haar vriend de naam ‘Eau Eau Den Haag’ jaren geleden heeft bedacht.

Hagen: 'Het was dus zo dat het idee er was en pas veel later ging ik er iets mee doen omdat ik een cateringbedrijf 'Haagse Hapjes' had en het kon toepassen. Toen heb ik een logo gemaakt en op karaffen gezet, eigenlijk alleen voor eigen gebruik. Mensen waren erg enthousiast dus ben ik ze gaan verkopen.' Met haar naam kreeg zij veruit de meeste media-aandacht en vooral op social media waren er veel consumenten die naarstig op zoek waren naar verkooppunten van de bekende flessen. ‘Ik heb veel leuke reacties gehad op de Naam van het Jaar-prijs. Ik kreeg hierna veel aanvragen en de verkoop in de winkels gaat goed,’ aldus de naambedenkster.

Namespotting Naam van het Jaar is een initiatief van Hans Prummel (De Naamafdeling) en Richard Otto (Tens Media). Samen met Henkjan Smits, Marianne Zwagerman, Kakhiel, Steven Strijbosch (Upcoming), Roger Bloem (Cityguys) en Evelien Udo (Rise merken) vormden zij dit jaar de jury en kozen zij uit gespotte namen, waaronder kraamhulp Goedbevallen, Tweedebands.nl, Pablo's ijscobar en massagesalon Hou je Thai de Naam van het Jaar 2017.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie