RA*W Cannes: Passie, focus en karakter bepalen succes

‘Earn your place to own something.’

  • Privacy
  • 22 June 2017
  • RA*W Advertisers

Door Sanne Kragten

Het terugkerende punt in de verhalen die we horen in het kader van ons RA*W goes Cannes-avontuur, is 'karakter'. Wat je onderscheidt van vakgenoten is persoonlijkheid en doorzettingsvermogen. Passie, focus en karakter zijn de keywords voor succes. Bij alle private speakers die voor ons kwamen spreken, zijn deze drie elementen zo voelbaar. En dat werkt aanstekelijk.

Sarah Watson (BBH New York) 
De vrouw die mij enorm inspireerde tijdens een private session is Sarah Watson, Global and NY CSO, BBH New York. Sarah is een echte powervrouw. Ze is benoemd tot de eerste ambassadrice voor het Cannes Lions ‘See It Be It’ programma, een initiatief die vrouwelijke creatieven in de spotlights zet en de kans geeft zich verder omhoog te werken binnen de industrie. 25% van de creatieven die werken bij een bureau is vrouw en 11% zal het schoppen tot Creative Director. Sarah zet zich in om dit percentage te vergroten.

Een wijze les die ze meegaf aan (vooral) de vrouwen is: ‘Ga altijd voor je droom. Wacht niet tot het ‘juiste’ moment in je leven, maar doet er zich een kans voor: grijp hem.’ Ze gaf zichzelf als voorbeeld. Met haar zwangere buik en een kindje dat net kan lopen, werkt ze als CSO bij BBH New York.

Marc de Swaan Arons & Frank van den Driest
Ook hadden we de eer om vragen te stellen aan Marc de Swaan Arons, cmo Kantar Vermeer – New York, en Frank van den Driest , cco Vermeer – Holland. Vermeer is onderdeel van het netwerk WPP en Millward Brown. Zeer onder de indruk raakte ik van deze twee mannen met enorme internationale expertise. De grote les die Marc en Frank ons meegaven is: ‘Earn your place to own something.’

Zorg dat je alles van een onderwerp af weet. Het begint met focus en dan bouw je je expertise uit. Merken en bureaus houden zich vooral bezig met de ‘wat’ vraag, bijvoorbeeld ‘wat is de brand purpose’. Frank legt uit dat het vooral gaat om het hoe. Hoe rol je deze brand purpose internationaal uit in verschillende markten en hoe zorg je ervoor dat deze verschillende markten en daarmee de mensen dit omarmen. Bijvoorbeeld door te luisteren naar belangen van iedereen die er onderdeel van uit maakt.

Als jonkie in het vak, ben ik extreem geïntrigeerd door deze vibe. Ik besef hoe waardevol het is om vakgenoten te ontmoeten van over de hele wereld en kennis te delen. Cannes maakt dit mogelijk. Wat ik naast de berg insights over het vak meeneem naar huis, is de mentaliteit. Succes dwing je af en met passie en focus kom je tot je doel.

Sanne Kragten is producer bij J. Walter Thompson Amsterdam

Advertentie