Staat je social media influence al in je linkedin profiel?

Het klinkt nog een beetje vreemd maar stel je kunt kiezen uit twee marketingmanagers. De een heeft een Peerindex van 50 en de ander heeft een Peerindex van 20. Voor de rest zijn alle kwalificaties hetzelfde. Wie zou je kiezen.Ik stelde de vraag afgelopen maanden aan verschillende beslissingsnemers. Het antwoord was weinig verrassend. Peerindex 50 krijgt de baan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Staan we daarmee aan de vooravond van nieuwe selectiecriteria bij inhuren van medewerkers en adviseurs? Het heeft er alle schijn van.

Ik heb in de profielen van personeelsadvertenties vragen als “gewenste Klout score minimaal 48” of “we zoeken iemand met een Peerindex van minimaal 56” nog niet voorbij zien komen, maar dat gaat veranderen. Ik vraag me af of je in de toekomst voor marketingfuncties nog in aanmerking zou kunnen komen zonder een aardige social media influence score.

Het hebben van een goede score zal overigens opgaan voor meerdere functies, denk daarbij bijvoorbeeld ook aan pr-medewerkers, journalisten, woordvoerders en communicatie mensen. Zeg nou zelf zou je een social media marketing man of vrouw inhuren met een Kloutscore van 20? Het lijkt mij geen goede referentie. Natuurlijk zo’n score zegt op zichzelf niets over de kwaliteiten van hem of haar. Het zegt wel iets over de zijn of haar bereidheid om zich te verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen. Het zegt iets over interesse en in het verlengde van interesse ligt vaak passie.

Met de komst van het internet en de social media is er een nieuwe realiteit ontstaan. Wil je de mogelijkheden doorgronden en komen tot relevante marketingcommunicatieconcepten, dan wordt het steeds moeilijker om vanaf de zijlijn instructies te geven. Zie het een beetje als een rij-instructeur zonder rijbewijs. Het helpt nu eenmaal als je weet waar je het over hebt.

Nieuwe marketingconcepten vormen een basis voor innovatie. Het traditionele medialandschap dat tot het einde van de vorige eeuw nog de toon zette, was overzichtelijk. De marketingprincipes die in de jaren '20 werden geboren in Amerika hebben lang stand gehouden. Ik zie ontwikkelingen die wijzen op een nieuwe digitale realiteit. In die nieuwe realiteit moeten marketingbudgetten en resources opnieuw gedefinieerd worden. Marketingcommunicatie via het internet en de social media zal daarbij dominant zijn. Medewerkers met een hoge Kloutscore of een relevante Peerindex staan daarbij voor in de rij om die nieuwe digitale werkelijkheid vorm te geven.

Bedrijven klaar maken voor de komende jaren vraagt om digitaal leiderschap en dus misschien wel om een Peerindex van minimaal 50.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie