Sir Martin Sorrell: ‘Beschuldigingen over ontbreken transparantie oneerlijk’

Sorrell is niet bang voor onderzoeken naar inkooppraktijken van mediabureaus. ‘Klanten konden zelf kiezen welk contract ze ondertekenden.'

Krijn van Noordwijk

Oud-WPP-topman Sir Martin Sorrell vindt de beschuldigingen over transparantie aan het adres van mediabureaus ‘oneerlijk en misplaatst.’ De oprichter van S4 Capital spreekt op 13 november op Het Grote Marketing Congres tijdens 24Festival.

Recent werd bekend dat de FBI in de Verenigde Staten een strafrechtelijk onderzoek begint naar mediabureausHet onderzoek zou zich in het bijzonder richten op niet transparante inkooppraktijken in digitale media en de kortingen die mediabureaus zouden ontvangen van exploitanten. Vorige week werd ook The Association of National Advertisers, die in 2016 samen met Ebiquity het onderwerp aankaartte, door FBI gevraagd om mee te werken aan het onderzoek.

Advertentie

Sorrell verwijst in een interview met Adformatie naar het feit dat adverteerders zelf de contracten hebben ondertekend.

WPP wordt gezien als een van de groter spelers in ondoorzichtige media-inkoop. Hoe gaat u media binnen S4 organiseren?

‘Het transparantie-ding is nog niet bewezen. Er is nog nooit een specifieke aantijging bewezen.’

Nog niet voor een rechter, maar dat wil nog niet zeggen dat klanten niet te veel hebben betaald. (Dit interview vond plaats voordat de FBI het onderzoek begon- SvN).

‘Alleen Dominique Delport van Havas heeft in Ad Age een keer verwezen naar “administratieve fouten”. Ik ben me niet bewust van misstanden binnen WPP. De ANA Reports hebben wel veel impact gehad op de perceptie van mensen.

Het vak beweegt zich in de richting van data en analytics en ik denk dat we als S4 daarom wel een andere richting zullen kiezen dan gebruikelijk was. Maar ik vind nog steeds dat alle bureaunetwerken sterke solide media-inkoopbusinesses hebben opgebouwd. Het zijn de drijvende krachten achter de groei geweest.’

De discussie gaat niet over geld verdienen, maar juist over of klanten niet te veel hebben betaald, het gebrek aan inzicht dat ze daarin kregen en de effectiviteit van de investering.

‘Excessieve winstgevendheid is inderdaad niet het probleem, zo extreem is het niet. Nu zou ik het waarschijnlijk allemaal transparanter maken. Ik weet nog dat we 24/7 Real Media kochten en Xaxis neerzetten in 2011. Mensen begrijpen, denk ik, niet welke beslissing we toen namen: we hebben alle contracten opengebroken en klanten konden zelf kiezen of ze voor een goedkoper opt-in contract gingen of een duurder opt-out. Een grote administratieve operatie om voor klanten te kunnen inkopen voor prijzen die niet vooraf werden vastgelegd, maar voordeliger waren omdat op schaal werd ingekocht. Wij hebben gehandeld volgens die contracten, dus ik denk dat de beschuldigingen over het ontbreken van transparantie oneerlijk en misplaatst zijn.’

U zegt dus: niet zeuren je hebt zelf getekend. Maar het kennisniveau van adverteerders was destijds wellicht niet voldoende om de consequenties van die contracten te kunnen zien.

Sorrell zucht en haalt zijn schouders op. ‘Ik vind dat geen eerlijke constatering. Aan klantzijde zitten beschaafde mensen en aan bureauzijde ook. Op het sluiten van dit soort contracten zitten enorme teams. Met de kennis van nu en alle veranderingen in het data-landschap met nepnieuws en Cambridge Analytica zou je het anders inrichten, maar dat was destijds niet aan de orde.’

Het complete interview met Sir Martin Sorrell verschijnt in Adformatie #7, die vrijdag verschijnt. Het Grote Marketing Congres waar ook Valerie van Schaick (Nestlé), Patrick Stal (Uber) en Ruud Frambach optreden als keynotes in inmiddels compleet uitverkocht. Dien hier een verzoek in voor de wachtlijst.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie