Premium

CMO's signaleren statusstijging, maar voelen druk door digitalisering

NewBase sprak met 120 CMO's wereldwijd en vroeg hen naar hun mening over alles; van het verhogen van de advertentiebudgetten tot datagebruik en de kwaliteit van hun team.

Media- en marketingadviesbureau NewBase heeft de resultaten van het onderzoek samengevat in haar laatste rapport 'The Evolving Marketer'.
 
De belangrijkste bevindingen:
  • Slechts vier van de tien CMO's verwacht dat de advertentie-uitgaven gaan toenemenen
  • 80% van de senior global marketeers gaat meer uitgeven aan data, maar slechts een kwart claimt volledig gebruik te maken van de gegevens waartoe ze toegang hebben
  • Slechts drie procent van de wereldwijde CMO's denkt dat ze momenteel over de perfecte interne vaardigheden beschikken
  • Twee derde van de CMO's wil meer diensten in huis halen. brengen
 
Ga voor groei
Het aansturen van bedrijfsgroei is een kernonderdeel van het het werk van de marketeer. Dat blijkt mede uit de stap die organisties zetten om de CMR te hernoemen tot Chief Growth Officer. De nadruk op inkomsten wordt vooral sterk gevoeld door senior marketeers. Bijna tweederde (63%) van de marketeers zegt dat hun belangrijkste prioriteit de groei van het bedrijf is.
Met deze focus op winstmaximalisatie is het niet meer dan normaal dat de status van marketing is gestegen. 82% van de CMO's denkt dat de invloed van marketing intern is toegenomen.
 
Klantgericht
Marketeers die zich richten op groei zullen hun aandacht richten op het begrijpen van de behoeften van klanten. Een op de twee CMO's heeft de customer journey bovenaan de prioriteitenlijs, bijna de helft (44%) zegt ook dat ze willen zorgen voor een klantgericht model. Tweederde van CMO's vinden dat marketing beslissingen gebaseerd moeten zijn op hoe deze de klant beïnvloeden, in plaats van de business.
 
Het draait allemaal om data
Met de toegenomen aandacht voor de klant èn voor groei, zijn data belangrijker dan ooit. Een op de twee senior marketeers zegt dat ze budgetverantwoordelijk zijn voor data en data analyses. Dit zal groeien, want meer dan 80% van de CMO's zegt meer geld te willen verdienen door te investeren in data. NewBase merkt hierbij wel op dat simpelweg meer data beschikbaar hebben,  nog niet betekent dat die effectief worden gebruikt..
 
Zelf doen of uitbesteden
Twee derde van de CMO's verwacht meer marketingdiensten in huis te halen. Slechts 3% zegt dat ze momenteel over de perfecte interne vaardigheden beschikken. Marketingbazen die meer functies in huis willen halen, lopen aan tegen beperkingen in budget en teamcapaciteit. Iets minder dan een op de twee CMO's heeft een goed intern team en 68% vindt het essentieel om goed geschoolde mensen aan boord te hebben die kunnen meegroeien met technologische ontwikkelingen. Als gevolg van de martech-explosie en de sterke groei van digitale marketing geeft meer dan de helft van de CMO's (55%) aan dat ze een tekort aan interne vaardigheden hebben.
 
Met schaarste aan talent en vaardigheidheden, is uitbesteding van leveranciers  nog steeds essentieel is om te zorgen dat CMO's hun doelstellingen kunnen waarmaken.
 
Het onderzoek wijst uit dat 43% van de CMO's programmatic advertising nog steeds volledig uitbesteedt. Porgrammatic is daarmee de grootste volledig uitbestede functie. Meer dan een derde van de  marketeers werkt met externe bureaus voor advertising, en meer dan een ​​kwart van de marketeers geeft het volledige budget uit aan creatie en onderzoek.
 
Zaken als marketingstrategie, prijsstelling, productmarketing en klantervaring verzorgen bedrijven doorgaans zelf. In de top 15 van gebieden waar marketingleiders budgetverantwoordelijkheid zijn, is marketingstrategie de belangrijkste functie die volledig in eigen beheer wordt gedaan (86%), gevolgd door productmarketing (76%) en klantervaring (75%).
 
 Het volledige rapport is hier te downloaden.
 
Advertentie
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie