Het marketinggevecht van Mayweather en McGregor

Al maanden zijn we in de ban van het gevecht tussen ongeslagen bokskampioen Mayweather en MMA kampioen McGregor.

De show die de mannen tot nu toe hebben opgevoerd doet toch wel een beetje denken aan de WWF.

De grote worstelshow met Hulk Hogan in de hoofdrol. Eén grote show, allemaal theater, maar de Amerikanen vonden het prachtig. Toen ik als kleine jongen erachter kwam dat het nep was, voelde dat toch aan als een grote desillusie.
Ik denk ook gelijk even terug aan Rocky 3 waarbij bokskampioen Rocky het moet opnemen tegen worstelkampioen Hulk Hogan.

Het gevecht van aankomend weekend zijn het namelijk ook twee kampioenen met verschillende vechtsporten. Zouden de organisatoren van UFC (Ultimate Fighting Championship) dit gevecht in hun achterhoofd hebben gehad?

De scheidslijn tussen realiteit en fictie komt in ieder geval akelig dichtbij. Helemaal als je de training van Rocky naast de trainingsvideo van McGregor legt.
 

Zie de video op Facebook:
 

Normaal is een film een afspiegeling van de werkelijkheid, maar dit gevecht begint meer te lijken op een afspiegeling van een film.
 

De 'marketeers' Mayweather en McGregor

Eigenlijk niet verrassend. Mayweather als McGregor zijn misschien nog wel grotere kampioenen buiten de ring dan dat ze dit binnen de ring zijn. Ze weten exact hoe ze hun influencerstatus commercieel kunnen uitnutten en zijn waanzinnige marketeers van hun eigen merk. Slim ook want ze verdienen onder meer aan kaartverkoop, drankverkoop in het stadion, merchandising en vooral ook aan het aantal live-stream kijkers en de sponsoring.

Waarschijnlijk de grootste reden dat de UFC dit gevecht organiseert.

Deze vechters weten exact hoe ze de media moeten bespelen, zodat het gevecht al maanden gesprek van de dag is onder het publiek. De UFC kan gewoon achterover liggen en toekijken hoe de vechters alles uit de kast halen. 
 

De winnaar verdient 100 miljoen dollar, maar er zijn inmiddels al zoveel live-streams verkocht dat ze daar veel meer mee verdienen.
Het lichaam van Mayweather levert hem alleen al tijdens het gevecht 25 miljoen dollar op. Denk aan de outfit waarmee hij opkomt, de verschillende sponsorplekken op het broekje, de handschoenen, schoenen en het petje achteraf als hij wint.

De wedstrijd zal wereldwijd worden uitgezonden, en ongeacht hoe de wedstrijd van de eeuw verloopt, het is nu al een succes. Zelfs de Pathé opent er zijn deuren voor.

De marketeers Mayweather en McGregor hebben het publiek in ieder geval verwend. Nu is het de beurt aan de boksers!

Zomaar wat feiten op een rijtje:

  • Met het gevecht is in totaal 1 miljard dollar gemoeid.
  • Mayweather heeft 13 miljoen Facebook fans, McGregor 6,5 miljoen.
  • Hoofdsponsor worden van het evenement? Kost het je 10 miljoen dollar, sta je wel met logo in het midden van de boksring.
  • Het goedkoopste kaartje gaat weg voor 2000 dollar. Maar duurdere kaarten zijn er ook rond 150.000 dollar.
  • In Amerika werden er al 5 miljoen live-streams verkocht aan kijkers, á 100 dollar per kijker (totale opbrengst 500 miljoen dus).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie