Premium

Belang purpose is tanende onder marketeers

GROTE MARKETING ENQUÊTE 2021 | De minder grote interesse is mogelijk veroorzaakt door de coronacrisis.

Verpakte citroen
Shutterstock

Het kan verkeren. Stelden wij na het bestuderen van de uitkomsten van de Grote Marketing Enquête vorig jaar nog jubelend vast dat ‘het hogere doel’ groter dan ooit was (de drive om purpose-driven marketing te bedrijven was in tegenstelling tot het jaar dáár weer voor, sterk gegroeid), daar is dit jaar een beetje de klad in gekomen.

Is er in uw bedrijf sprake van een duidelijke purpose?

Antwoord                          2021             2020

Ja                                     72,8%           69,5%

Nee                                  27,2%           30,5%

Loodhoudend afvalwater

Niet op het niveau dat we weer zure regen krijgen en dat de fabrieken hun loodhoudend afvalwater weer direct in de IJssel lozen, het aandeel marketeers dat zegt dat er in zijn of haar bedrijf sprake is van een duidelijke purpose, zit nog altijd op bijna 73 procent. Slechts iets hoger dan de 70 procent van vorig jaar. Vergelijkbaar dus.

Stelling: mijn organisatie levert een positieve bijdrage aan de maatschappij

Antwoord                                    2021                       2020

Helemaal mee oneens                1,9%                      2,4%

Mee oneens                                7,2%                      5,6%

Neutraal                                      26,7%                     21,8%

Mee eens                                   40,2%                     43,5%

Helemaal mee eens                    24,0%                     26,6%

Bijdrage

Maar andere cijfers laten wel significante dalingen zijn. Zo weet 74 procent van de marketeers uit te leggen wat de purpose van zijn of haar organisatie is, terwijl dat vorig jaar nog 83 procent was. 64 procent van de marketeers vindt dat zijn organisatie een positieve bijdrage aan de maatschappij levert, geen groot verschil met vorig jaar toen dat 70 procent was.

Stelling: ik ben trots op de organisatie waar ik werk en draag dit ook uit

Antwoord                                    2021                       2020

Helemaal mee oneens                2,1%                      0,8%

Mee oneens                                4,4%                      1,6%

Neutraal                                      22,8%                     8,9%

Mee eens                                   42,1%                     45,2%

Helemaal mee eens                    28,6%                     43,5%

Trots

Misschien  zorgwekkender is dat nog maar 71 procent trots zegt te zijn op zijn of haar organisatie (‘en dit draag ik ook uit!’), terwijl dat vorig jaar 89 procent was.

Stelling: ik kan goed aan vrienden en familie uitleggen waar mijn bedrijf voor staat

Antwoord                                    2021                       2020

Helemaal mee oneens                1,9%                      0,0%

Mee oneens                                6,5%                      6,5%

Neutraal                                      17,9%                     10,5%

Mee eens                                   47,0%                     41,9%

Helemaal mee eens                    26,7%                     41,1%

Mer-a-boire

Glas halfvol of glas halfleeg? De percentages hebben zich mogelijk ontwikkeld door de coronacrisis. Wellicht hadden we even ‘bigger fish to fry’. Of de marketeer zich de komende tijd realiseert dat er een mer-a-boire aan mogelijkheden ligt voor zijn merk om een rol van betekenis te spelen, dat moet blijken uit de edities van de Grote Marketing Enquête in de komende jaren.

Stelling: iedereen in mijn bedrijf kan uitleggen wat de purpose van onze organisatie is

Antwoord                                              2021                       2020

Helemaal mee oneens                          2,1%                      1,2%

Mee oneens                                          12,7%                     9,8%

Neutraal                                                21,9%                     17,1%

Mee eens                                             42,8%                     31,7%

Helemaal mee eens                              20,5%                     40,2%

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie