‘Consumenten horen graag ergens bij, dat is van alle tijden’

Consumentenpsychologe Dr. Cathrine Jansson-Boyd is een van de sprekers tijdens de conferentie van de Epica Awards in Amsterdam.

Dr. Cathrine Jansson-Boyd

De andere sprekers op 15 november in het KIT in Amsterdam zijn Guido van Staveren van Dijk van de eerste ‘FairChain Coffee Company’ ter wereld, Moyee Coffee, en Anthony Hehir van DSM’s Nutrition Improvement Program. De sprekers zullen de aanzet geven voor de conferentie, voorafgaande aan de Epica Awards, de internationale journalisten-vakprijzen die dit jaar weer naar Amsterdam zijn gehaald door organisator Kyra Roest.

De conferentie Creative Circles – met als thema Will Responsibility (or political correctness) Kill Creativity? – staat dit jaar in het teken van de maatschappelijk verantwoordelijkheid van merken. In hoeverre hebben ze die? In hoeverre heeft dat invloed op hun communicatie? En wanneer sla je in dat geval de plank volledig mis, of schiet je juist raak?

Vijftien tafels met CMO’s, creatieven, journalisten, bureaudirecteuren, opiniemakers, makers en wetenschappers zullen discussiëren over wat onze gedeelde verantwoordelijkheid is als industrie. De uitkomsten van deze discussies zullen worden gedeeld met de internationale (vak)pers.

Consumentengedrag

De eerste keynote spreker is Dr. Cathrine Jansson-Boyd, een Zweedse psychologe van de Anglia Ruskin University in Cambridge die gespecialiseerd is in consumentengedrag – meer in het bijzonder in ‘touch, multisensory perception, sustainable consumption and decision making’. Ze heeft gewerkt voor organisaties als Unilever, Cambridgeshire County Council en Pepsi en haar presentatie gaat over de do’sen don’ts van gewaagde campagnes op het gebied van maatschappelijke thema’s.

Waarom heb je ‘ja’ gezegd tegen deze conferentie? 

‘Het leek me de aangewezen gelegenheid om “jullie” industrie te laten zien dat inzichten op het gebied van wetenschappelijk psychologisch onderzoek ook heel goed gebruikt kunnen worden voor goed creatief werk.’

Wat roept het thema, met uw expertise, bij u op?

‘We leven in toenemende mate in een wereld die op scherp staat. Dus het is goed voor merken om nieuwe manieren te vinden om op te vallen, zonder consumenten tegen hen in het harnas te jagen of zich van hen te vervreemden. Een van de gebieden waarin ik mij heb gespecialiseerd is touch, aanraking, horen, ruiken. Dat werkt wezenlijk anders dan communiceren in woord en beeld. Daar wordt op het gebied van marketing relatief gezien nog vrij weinig mee gedaan.’

Advertentie
Een talk van Jansson-Boyd uit 2013: ‘Visual design: It is more to it than meets the eye.’

Waarom doet u eigenlijk wat u doet?

‘Omdat het zo ontzettend leuk is om consumentengedrag – iets dat wij praktisch allemaal kennen – te onderzoeken. Ik zou liever willen zeggen: waarom doen zij wat zij doen? En hoe kun je ze daarin, met alle goede bedoelingen, sturen. Vanaf het moment dat ik op dit onderwerp stuitte tijdens mijn studie was ik verkocht.’

Hoe kijkt u wat dat betreft naar merken en maatschappelijke betrokkenheid en eventuele verantwoordelijkheid?

‘Dat wordt steeds belangrijker, omdat steeds meer consumenten richting merken en bedrijven die dat tonen en vooral waarmaken bewegen. Consumenten horen graag ergens bij, dat is eigenlijk van alle tijden. Alleen veranderen de normen en waarden as we speak.’

Hoe kijkt u met deze kennis naar een ‘ongezond’ merk als Red Bull?

‘Belangrijker nog dat gezond of ongezond op het moment is of een merk authentiek en oprecht is. Daar komt bij dat er genoeg andere “goede” terreinen zijn waarop merken zich kunnen begeven, zoals diversiteit of duurzaamheid – om consumenten naar zich toe te trekken. Zolang het maar echt is; consumenten willen zich daar maar al te graag mee associëren.’

Dus u gelooft dat merken en bureaus, de marcom-industrie, de wereld ten goede kunnen veranderen?

‘Ik geloof dat dat het belangrijk is dat merken en bureaus, maar vooral de mensen die daar werken, zich bekommeren om wat de consument belangrijk vindt. Dus ja, ik geloof daar absoluut in. Bovendien, “Every little helps”, zoals de Britse supermarktketen Tesco maar al te graag roept.’

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie