Premium

De Mexico-tweet van KLM: dikke fail of mission accomplished?

De discussie barstte gisteren direct los op Twitter. PR-professionals Frank Peters en Jos Govaart staan lijnrecht tegenover elkaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vrij snel nadat KLM een grappig bedoelde leedvermaaktweet had geplaatst, stond ‘heel Mexico’ op zijn achterste socialemediabenen, de bekende acteur Gael Garcia voorop. KLM zei achteraf dat het absoluut niet had voorzien dat de reacties zo sterk zouden zijn, maar toen was het leed al geleden. De tweet was viraal gegaan en het verwijderen door de KLM kan alleen maar als een symbolisch gebaar worden gezien. Het is allang ‘all over the place’.

Maar is er eigenlijk wel leed geleden? Of is er sprake van een storm in een glas water? PR-professionals en lieten zich gisteravond meteen horen op Twitter. We schrijven hun gedachten over nog eens op.

Frank Peters: ‘KLM is een global company en dan moet je niet zo nadrukkelijk het Nederlands chauvinisme uitdragen.’

Jos Govaart: ‘Ga gewoon lekker door met flauwe grappen maken.’

‘De Mexico-tweet’: fail of mission accomplished?
Jos Govaart: ‘Wat mij betreft geen van beide. Het is aardig grapje dat in Mexico kennelijk wat gevoelig ligt. Ik snap niet dat er zoveel ophef over is, het is een storm in een glas water. Maar daar zijn goed in in ons vak, hoor. We blazen dingen regelmatig veel te groot op. Ik geloof niet dat dit van invloed is op de reputatie van KLM, noch in positieve, noch in negatieve.’

Frank Peters: ‘Als het doel was om buzz te creëren, dan is het mission accomplished, maar de vraag is, bij welke doelgroep wil je die buzz dan creëren? Het is in ieder duidelijk dat de grap bij Mexicaanse reizigers in het verkeerde keelgat geschoten. Kijk, KLM is allang geen Nederlands bedrijf meer, het is in meer dan één opzicht een global company. Je moet vanuit reputatieoogpunt dan ook heel voorzichtig zijn met dit soort acties. Er zijn veel buitenlanders die niet positief gereageerd hebben. En niet alleen Mexicanen.’

KLM heeft van tevoren goed nagedacht over de Mexico-tweet. Is het geloofwaardig om te zeggen dat ze deze commotie niet hadden zien aankomen?
Frank Peters: ‘Nee, dat is niet geloofwaardig. Als je het vooraf goed hebt gepland, dan haal je het niet na een uur weer weg. Daarmee zeg je: “Er is iets gebeurd wat we niet hadden voorzien.” Ze hadden dan meer duidelijkheid moeten geven over het waarom. Mijn vermoeden is dat het niet goed is doordacht.’

Jos Govaart: ‘Ik snap niet dat ze de tweet hebben teruggetrokken. Ik zou zeggen, dit is toch waar het je om te doen is geweest? Bovendien, de grap is viraal gegaan, je kunt het overal zien. Dan is het een beetje symboolpolitiek om hem alsnog weg te halen.’

Wat vind je van het excuus?
Jos Govaart: ‘Ik heb dat niet voorbij zien komen, maar het interesseert me verder weinig. Ik bedoel, KLM heeft niemand iets aangedaan, er is geen bagage kwijtgeraakt; we gaan over tot de orde van de dag.’

Frank Peters: ‘Ik vind het op zich wel passend. Maar als het alleen op de perssite van KLM staat, heb je er niet zoveel aan. De doorsnee stakeholder komt daar niet. Ik heb op Twitter geen excuus gezien.’

Wat je is je advies aan KLM wanneer Nederland van Costa Rica wint?
Frank Peters: ‘Ik heb niks tegen inhakers, maar je moet wel kijken welke positie je inneemt en geen afstand nemen van een deel van je doelgroep. Je bent een global company en daar kun je trots op zijn, maar daar moet je je ook naar gedragen. Saai? Nee hoor, je kunt best leuke dingen doen zonder dat je partijen schoffeert. Je kunt het ook creatief doen zonder dat het ten koste van anderen gaat.’

Jos Govaart: ‘Een grap moet gemaakt kunnen worden, dus aan KLM zou ik zeggen, ga gewoon lekker door met flauwe grappen maken. Mijn advies aan iedereen op Twitter is: maak je niet zo druk.’

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie