Gelijke regels voor commerciële tv-zenders

Staatssecretaris Medy van der Laan (Media) gaat de reclameregels voor de commerciële tv-stations in Nederland zoveel mogelijk gelijk trekken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zei zij vrijdag na afloop van de ministerraad, waarin werd geconstateerd dat ‘het reclamespeelveld niet voor iedereen gelijk is’. De scheiding is ontstaan doordat de RTL-zenders (RTL4/5 en 7) onder de veel ruimere Luxemburgse mediawet vallen. De andere commerciële zenders, als Talpa en de SBS-groep (SBS6, Net5 en Veronica), hebben met strengere wetten te maken.

Van der Laan gaat onderzoeken in hoeverre aan die situatie iets kan worden gedaan. Ze denkt wel dat ze voor lastige vragen zal komen te staan omdat ze ook de consument wil beschermen. Op RTL-zenders vindt ze het bijvoorbeeld vervelend als er aan het einde van een programma al een reclamebalk in beeld komt. Ze vraagt zich af of consumenten ermee gebaat zijn als andere stations dat ook mogen.

Het verruimen van de zogenoemde 'billboarding' ('Dit programma is mede mogelijk gemaakt door...') zou wel moeten kunnen, zegt Van der Laan. Van de Luxemburgse wet mag er na de naam van het bedrijf ook nog een slogan volgen. De Nederlandse wet staat dat niet toe, maar volgens Van der Laan moet dat in de toekomst wel kunnen (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie