Green Friday is de nieuwe Black Friday, merken scharen zich achter initiatief

Het nieuwe initiatief Green Friday is opgezet door ‘Trees for All’, dat een beweging in gang wil zetten voor verantwoord consumeren.

Onder de noemer ‘Kom shoppen in het bos’ word je door de stichting uitgenodigd om een Green Friday Deal te ‘kopen’.

Sportmerk Decathlon, V&D en Dille en Kamille zijn drie van de tientallen bedrijven die zich achter Green Friday hebben geschaard, het duurzame alternatief voor het koopjesfestijn Black Friday op 27 november. Green Friday is opgezet door de stichting ‘Trees for All’, die een beweging in gang wil zetten voor consumenten en bedrijven die verantwoord willen consumeren en een bijdrage willen leveren aan een groene wereld.

 

 

Advertentie
advertisement

Onder de noemer ‘Kom shoppen in het bos’ word je door de stichting uitgenodigd om een Green Friday Deal te ‘kopen’, het gaat hierbij om een donatie van bijvoorbeeld twee bomen voor 10 euro. Die worden door de stichting geplant in Nederland en Uganda. Om het goede voorbeeld te geven zal Decathlon twaalf tennisbanen aan bomen planten.

Koophysterie

'Steeds meer mensen en bedrijven zetten hun vraagtekens bij de koophysterie rondom Black Friday', zegt Simone Groenendijk, directeur Trees for All. 'De impact op onze aarde en ons klimaat is enorm. Onze Green Friday Deals zijn een knipoog naar alle kortingen die gegeven worden. De beste deal voor de planeet is een boom en daarom hopen we dat mensen bij ons komen shoppen in het bos.'

Trees for All roept meer bedrijven op om mee te doen. Het doel is om de komende jaren van Green Friday een landelijk platform te maken voor duurzame bedrijven en consumenten. Groenendijk: 'Al die consumptie zorgt voor veel CO2-uitstoot. Jaarlijks verdwijnen er netto 10 miljard bomen van onze planeet en die hebben we juist hard nodig om CO2 uit de lucht te halen. Dus wat ons betreft wordt Green Friday een dag waarop we juist iets teruggeven aan de aarde door met elkaar zoveel mogelijk bomen te planten.'

Platform

Volgens Decathlon past Black Friday niet binnen de filosofie van sportmerk. De eerlijke en vaste prijzen dragen bij aan duurzaamheid en transparantie, stelt het merk. 'We vinden het belangrijk om actief een bijdrage te leveren aan een gezondere planeet. Op Green Friday gaan we de wereld een klein beetje groener maken', zo klinkt het. 

Onlangs riep het Zweedse outdoormerk Haglöfs klanten al op niets nieuws aan te schaffen op Black Friday. Outdoormerk Patagonië, dat sowieso bekend staat om zijn activistische inborst, gooit het over een soortgelijke boeg. Het merk schenkt een deel van zijn Black Friday-verkopen aan milieuclubs en brengt zijn eigen tweedehands programma, Worn Wear, onder de aandacht.  

Ikea

Bij Ikea kunnen klanten sinds eind oktober hun gebruikte meubels inruilen, zodat de Zweedse meubelgigant ze daarna weer kan aanbieden in de bekende koopjeshoek. De actie draagt bij aan de ambitie van Ikea om tegen 2030 circulair en klimaatpositief te zijn. Met de campagne 'Bring Back Friday' - gelanceerd als tegengeluid op Black Friday - wil Ikea klanten stimuleren om oude producten in te ruilen voor een tweede leven. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie