Premium

Hak onderstreept duurzaamheidsstrategie met behalen B Corp-certificering

Hak: ‘B Corp-certificering is geen eindpunt maar een impuls om onze duurzame koers nog verder aan te scherpen.’

Hak-ceo Timo Hoogeboom neemt B Corp certificering in ontvangst van Tessa van Soest, directeur B-lab Benelux

Groente- en peulvruchtengigant Hak (Giessen), neemt deze week de B Corp certificering in ontvangst. Eerder dit jaar kondigde Hak al zijn biologische ambities aan.

Met de certificering mag Hak zich ‘B Corporation’ noemen. ‘Een gecertificeerd bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld, met oog voor mens, milieu en maatschappij.’ Bovendien krijgt Hak hiermee toegang tot de ‘B Corp community’, een netwerk van gelijkgestemde bedrijven dat kennis, inzicht en inspiratie biedt, met onder meer benchmarks en events. Het behalen van de officiële B Corp certificering is volgens Hak geen eindpunt maar een impuls om zijn duurzame koers nog verder aan te scherpen. 

Tijdrovend

Het is bekend dat de B Corp certificering veel tijd en moeite kost. Dat was ook de ervaring van Nicole Freid, directeur marketing en innovatie bij Hak. De meeste tijd ging zitten in de wachtrij voor de verification procedure die behoorlijk lang was en aan de andere kant het boven water halen van alle documenten en bewijsvoeringen voor de prestaties op de gebieden van werknemers, community, milieu en klanten. Freid: ‘Waar je ook vaak achter komt is dat er al heel veel goede dingen gebeuren, maar niet altijd alles gedocumenteerd is. B corp zet dat ook op scherp. Overigens leer je je bedrijf enorm goed kennen door dit assessment helemaal te doorlopen!’

Info boven tafel

Het gaat te ver om te zeggen dat B Corp ‘marketingsache’ is bij Hak. Maar vanuit marketing werd wel de coördinatie en het projectmanagement gedaan. Volgens Freid omdat marketing een hele brede discipline is en deze certificering heel breed naar alle aspecten van je bedrijfsvoering kijkt. ‘Anderzijds omdat wij gewend zijn om multidisciplinaire projecten te draaien. We hebben binnen het project natuurlijk samen met collega’s van verschillende specialismes en disciplines het assessment en de verification procedure doorlopen om te zorgen dat alle nodige informatie boven tafel kwam.’

Communicatie

Hak gaat de verkregen certificering niet gebruiken in communicatie richting consumenten, omdat die nog niet zo bekend zijn met B Corp. ‘We zullen het op korte termijn nog niet groot opspelen in onze massacommunicatie richting consumenten. Uiteraard leggen we op onze website uit wat de certificering inhoudt.’

Wel is Hak samen met B Corp aan het kijken hoe in de nabije toekomst meer bekendheid en betekenis gegeven kan gaan worden richting de consument. ‘Hierin moeten we gezamenlijk, ook met ander B corp bedrijven en merken op gaan trekken.’

Over het certificaat

Om het B Corp certificaat in de wacht te slepen moet een organisatie 80 punten scoren in het uitgebreide B Impact Assessment (BIA). Tijdens dit traject wordt gekeken naar de impact van een bedrijf op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Hak behaalde 84,2 punten, zo staat te lezen in het publieke B Corp profiel.

Uit het assessment blijkt dat Hak in het bijzonder positieve impact maakt op de gezondheid van consumenten, door plantaardige voeding aan te bieden met 100 procent natuurlijke ingrediënten en met zo min mogelijk toevoegingen. Daarnaast scoort Hak goed door haar focus op duurzame en lokale teelt, met een compensatie voor de boeren voor hun duurzame inspanningen.

Verbeterkansen

De verbeterkansen liggen voor Hak op het vlak van watermanagement en het verder klimaatneutraal maken van de keten. Hak zegt de komende jaren 46 procent van de CO2-uitstoot te willen terugbrengen en ook de uitstoot in de rest van keten verder onder loep te willen nemen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie