Hak stapt volledig over op biologisch

Hak is zich bewust van de grootte van deze opdracht. ‘Maar we zien het als een strategisch belangrijke stap voor de organisatie.’

Timo Hoogeboom op de akker
Hak

Het aandeel verkochte biologische levensmiddelen in Nederland bedraagt zo’n 5 procent. Dat Hak al zijn lokale groenten en peulvruchten uiterlijk in 2027 bio wil hebben, is dus een grote stap. Maar dat is dus de stip op de horizon waarmee Hak vandaag naar buiten treedt. Hak schreef het op in zijn ‘Groene Akkerplan’, de route die het merk volgt om de teelt verder te verduurzamen.

Een grote opdracht? Zeker, daar is Hak zich van bewust. ‘Maar we zien het als een strategisch belangrijke stap voor de organisatie.’ Hak zegt het stimuleren van de consumentenvraag naar biologisch daarbij voorop te stellen. Zoals altijd stelt het bedrijf uit Giessen het verdienvermogen voor - en een nauwe samenwerking met de teler als belangrijke voorwaarde.

Advertentie
advertisement

Tempootje hoger

De overheid heeft ook een ambitie met betrekking tot biologisch afgegeven. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) streeft met het ‘Nederlandse Actieplan voor Groei van biologische productie en consumptie’ naar een biologisch landbouwareaal van 15 procent in 2030. Een ambitie van niks, als je het vergelijkt met Hak. Dat wil per 2027 al haar lokale groenten en peulvruchten biologisch telen, 85 procent van het volume. De eerste inschattingen volgens Hak, zijn dat het bedrijf hiermee ongeveer 10 procent van de totale groei van het biologische akkerbouwareaal in Nederland voor haar rekening zal nemen. ‘We willen in deze beweging graag een voortrekkersrol vervullen.’

Timo Hoogenboom, ceo van Hak, zegt de stap aan te durven omdat het volgens hem strategisch belangrijk is voor de toekomst van het bedrijf. ‘Dat is afhankelijk van gezonde akkerbouw met florerende telers, én omdat het essentieel is voor een gezonde leefomgeving en gezonde voeding voor de generaties die na ons komen.’

Peperduur

Een bekend bezwaar van de transitie naar biologisch is de prijsafstand met de reguliere teelt. De manier van werken is anders, de kosten zijn hoger en de opbrengsten per hectare zijn lager. Maar het ultieme doel, zegt Hak, is om als grootste groentemerk van Nederland biologisch voor iedereen bereikbaar te maken. ‘En dat kan alleen met schaalvergroting. Nederland loopt daarin nog ver achter op Europees niveau. De transitie kan in Nederland aangejaagd worden met maatregelen als transitievergoedingen voor telers, een btw-vrijstelling voor biologische producten en campagnes om het bio-aanbod aantrekkelijk en toegankelijk te maken voor de consument.’ Hoogeboom: ‘We moeten afrekenen met het exclusieve karakter van biologisch.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie