Premium

Heineken pauzeert adverteren op Facebook en Insta

Naar aanleiding van de ophef die is ontstaan over hatelijkheden en nepnieuws op Facebook, zet Heineken de boel wereldwijd een maand stil.

Facebookpagina Heineken

Heineken pauzeert wereldwijd zijn advertentie-uitgaven op Facebook en Instagram voor de maand juli. Dat is een onderdeel van het besluit om aanpassingen te maken in Heinekens strategie en uitgaven op sociale media.

Heineken besloot tot de tijdelijke wereldwijde advertentiestop naar aanleiding van de hatelijke teksten en het nepnieuws dat op Facebook wordt toegestaan. De oproep aan marketeers om hun advertentiebudgetten van Facebook te halen klonk in de afgelopen dagen steeds luider. Heineken: 'Wij maken ons zorgen over schadelijke inhoud op sociale media.'

Advertentie
advertisement

Gesprek

Tegelijkertijd zegt Heineken de gesprekken met zijn sociale mediapartners voort te zetten met als doel om het verspreiden van fake-nieuws en aanzetting tot haat, discriminatie, geweld en racisme op hun platforms aan te pakken.

 

Talmen

Een rondgang van Adformatie vorige week, leerde dat veel Nederlandse adverteerders zich nog beraden op hun positie ten aanzien van de ontstane situatie rond Facebook. Waar in de VS steeds meer adverteerders handelen door budget weg te halen, wachten Nederlandse adverteerders nog af en zeggen eerst het gesprek met Facebook aan te willen gaan.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Dave W.
Dan kun je nergens meer adverteren. Ik zou eerder stoppen met adverteren bij NOS, Volkskrant en Nu.nl als het om fakenieuws gaat. Deze nieuwsbronnen zijn allemaal nog veel erger dan Facebook. Het wordt bij die andere partijen immers gepretendeerd als serieus nieuws van zogenaamd onafhankelijke journalisten. Op Facebook weet je in elk geval dat Facebook niet de bron is, en zelf geen content maakt. Zo kun je nog een beetje zelf bepalen wat je wel en niet vertrouwt en wil volgen. Als consument blokkeer ik nu.nl en NOS vanwege hun verkeerde en/of politiek gekleurde 'nieuws'. Maar als adverteerder mijdt ik ze niet. ik heb ze allemaal toch nodig om mijn doelgroep te bereiken en heb niet het idee dat ik me als adverteerder met politieke journalistiek moet bemoeien. Mijn doelgroep kan zelf wel bepalen wat ze wel en niet kijken of lezen en wat ze wel of niet serieus nemen of vertrouwen. Heineken is in dit verhaal gewoon een triest sneu kneuterig bedrijfje met een hypocriete moraal. We hebben het hier over een plat biermerk wat weinig doet aan de overlast en problemen door mensen die teveel van hun product geconsumeerd hebben.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie