Premium

Nederlandse merken nog niet in de rij voor Facebook-boycot

KPN, Unilever en Bol.com gaan de barricade niet op. In gesprek blijven is het devies.

#StopHateForProfit

Nederlandse adverteerders zeggen Facebook nog niet de wacht aan, lijkt uit een rondgang van Adformatie. Eerdere verslaggeving op Adformatie laat zien dat er bedrijven zijn die het niet eens zijn met de hatelijke teksten en nepnieuws dat op Facebook wordt toegestaan. De oproep aan marketeers om hun advertentiebudgetten van Facebook te halen klinkt daarmee steeds luider.

Advertentie
advertisement

Voortdurend kijken naar mix en middelen

Een van de grotere Nederlandse adverteerders, KPN, zet Facebook niet on hold. Woordvoerder Ellen van Herwaarden: ‘Wij adverteren breed in de landelijke online, radio-tv en printmedia en ook op Facebook.’ Is wel overwogen om stappen te nemen? ‘We kijken voortdurend naar de mix en middelen om onze doelgroepen op de juiste manier te kunnen te bereiken. Ook kijken we naar de content (waar onze online advertenties bij worden getoond) en of die passend is voor onze klanten. Als blijkt dat dit niet meer bij ons of onze klanten past, zullen we dat aanpassen.’

Stop hate
Stop hate

Nog niet besloten

Bol.com heeft nog niet besloten of het advertentiegeld weghaalt bij Facebook, hoewel er intern wel een dialoog gaande is. Woordvoerder Tamara Vlootman: ‘Laten we voorop stellen dat het heel positief is dat bedrijven zich inzetten om het verspreiden van haat en discriminatie te voorkomen. Bij Bol.com voeren we intern op dit moment gesprekken over de manier die bij ons past om hier nog beter mee om te gaan. Of en hoe zich dat verhoudt tot onze manier van adverteren, is nu nog niet besloten.’

Geen haat of racisme toestaan

Ben & Jerry’s, dat zich onlangs ook schaarde achter de Facebook-boycot, is natuurlijk lid van de Unilever-familie, maar dat betekent niet dat Unilever Nederland al zijn budgetten voor de verschillende brands bij Facebook doorstreept. Fleur van Bruggen, woordvoerder van Unilever, zegt dat Unilever zijn ijsmerk ondersteunt in het vormgeven van zijn missie en purpose. Logisch, Ben & Jerry’s kent een lange geschiedenis als activistisch merk.

Unilever als geheel kiest liever de weg van samenwerking en dialoog. Van Bruggen: ‘We maken ons hard voor een veiligere en betrouwbaardere digitale omgeving voor merken. Een digitale omgeving die geen intolerantie, haat of racisme toestaat. Elke investering die we maken in welk mediaplatform dan ook, moet daaraan bijdragen.’

De nadruk ligt bij Unilever volgens Van Bruggen op het in gezamenlijkheid identificeren van problemen, om oplossingen te bieden en aan te dringen op zinvolle acties. Maar tevreden is Unilever met de huidige stand van zaken allerminst. ‘Er zijn wel successen geweest, maar er is nog veel meer werk te doen. We werken samen met onze partners – en we zullen ze ook pushen - om de broodnodige veranderingen te verwezenlijken.

Weloverwogen heroverwegen

FrieslandCampina, dat zijn marketingactiviteiten decentraal heeft georganiseerd, en veel lokale merken heeft, zegt ook dat het op dit moment bezig is met het heroverwegen van zijn positie. Woordvoerder Jan-Willem ter Avest: 'FrieslandCampina heeft veel lokale consumentenmerken die verkrijgbaar zijn in supermarkten en andere winkels in meer dan honderd landen. Ons reclamebeleid is gedecentraliseerd en wordt derhalve lokaal aangestuurd. Zoals veel bedrijven zijn we op dit moment bezig met het heroverwegen van onze positie. Omdat we dit doen op een weloverwogen manier en in nauw overleg met onze collega’s die actief zijn elders in de wereld, zal dit enige tijd kosten.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie