Premium

‘H&M en Zara kunnen leren van Patagonia en Mud Jeans’

De kledingindustrie is er rijkelijk laat mee. Maar is drastisch verduurzamen én de business op peil houden mogelijk? Ja, zegt Boer & Croon.

Fast Fashion

Met de invoering van uitgebreide productieverantwoordelijkheid (UPV) regelgeving vanaf 1 juli 2023 worden kledingmerken verplicht om meer stappen te zetten in de richting van circulariteit. Die verantwoordelijkheid wordt uitgebreid naar end-of-life (recycling of (refurbished) hergebruik). Martijn Moerkerk en Steven van Dalen van Boer & Croon, en Paul Kerssens van United Repair Centre stellen dat de kern van het probleem overproductie is. Voornamelijk door fast-fashionketens. Volgens hen wordt ontzettend veel kleding vrijwel ongebruikt weggegooid.

‘In de westerse wereld worden jaarlijks gemiddeld circa 50 kledingstukken per persoon aangeschaft. Nog geen twintig jaar geleden waren dat er slechts 10 tot 15 stuks. In de ladder van circulariteit is “refuse” één van de eerste stappen.’ Maar los daarvan is er volgens Moerkerk en Kerssens nog veel te winnen in de verduurzaming van de textielindustrie. Namelijk ketensamenwerking, hergebruik en reparatie en take-back programma’s (zie onderaan dit artikel).

De kledingindustrie is laat met verduurzaming, is jullie conclusie. Waarom blijven vooral de groten (H&M en Zara) zo achter?

‘Omdat voor hen de bedrijfsprocessen het meest verankerd zijn en gebaseerd op fundamenteel andere principes: zij hebben hun keten geoptimaliseerd op kosten en efficiëntie zodat ze de klant zo snel mogelijk zo goedkoop mogelijk nieuwe producten kunnen laten kopen. Verandering van dit bedrijfsmodel, waarbij onderaan de streep minder kleding gekocht zal worden omdat het refused, reused of iets anders uit de R-ladder gebruikt wordt, kost ze geld.’

Is het – voor die groten weer – mogelijk om (drastisch) te verduurzamen en tegelijkertijd de business op peil te houden?

‘Absoluut, maar dat vereist omdenken, lef en samenwerking. Het laaghangende fruit zit in kostenbesparing die zit in het efficient inzamelen en hergebruiken van vezels, dit kan op den duur schelen in materiaalkosten. Daarnaast kunnen ze met elkaar en met andere partners in de keten een herdefiniëring van waarde ontwikkelen, waarmee de consument verleid wordt meer geld aan 1 item uit te geven, dat vervolgens bijvoorbeeld - via service ingericht door handige ketensamenwerking - veel langer meegaat en meerdere purposes kan dienen. De added value die de consument hierdoor ervaart, daarvoor wordt betaald en de extra marge kan binnen de keten worden verdeeld.’

Aan welke merken kunnen H&M en Zara een voorbeeld nemen?

‘Neem bijvoorbeeld Patagonia en Mud Jeans. Patagonia levert levenslang gratis herstelwerk, gebruikt gerecycled materiaal voor 98% van de producten en heeft verder überhaupt een systematische kijk op hoe zij zo duurzaam mogelijk met textiel omgaan. Mud jeans is volledig circulair: je leaset je jeans van ze en na gebruik stuur je hem terug, waarna zij kijken welke optimale stap in de R-ladder ze ermee kunnen zetten.’

Het lijkt de consument niet zo veel te kunnen schelen. Hoe krijg je die consument terug van 50 naar 15 kledingstukken per jaar?

‘Dat zal geen gemakkelijk proces worden. Voor een deel zal dit via de invloed van rolmodellen gaan: er zijn veel mensen die schrijven en inspireren over minimaliseren. Het kan beter via de weg van ‘willen’ dan van ‘moeten’ gaan, zodra je een groep kunt motiveren omdat de kleding gewoon mooier, beter of praktischer is, krijg je de bal aan het rollen. Verder zijn er veel prijsbewuste consumenten, die kun je hopelijk overtuigen door ze een prijskaartje van huidige patroon voor te houden vergeleken met dat van een duurzaam patroon: minder (mooiere!) kleding die langer meegaat en met service-aanpassingen ook aan je behoefte ‘bij te blijven’ kan voldoen, bijvoorbeeld door te leasen waardoor je kunt ruilen voor iets nieuws.’

Ketensamenwerking: recyclemogelijkheden beginnen bij het design

Cruciaal voor het realiseren van circulaire kleding is ketensamenwerking. Door al in de ontwerpfase samen te werken met partners in de productieketen, kunnen kledingbedrijven nadenken over hoe ze kleding slim kunnen ontwerpen, inpakken en vervoeren. Het doel is om kleding gemakkelijk te kunnen inzamelen voor zowel recycling als hergebruik. Hierbij is het verminderen van overproductie en het gebruik van blends die lastig te recyclen zijn een belangrijk aandachtspunt.

 

Hergebruik en reparatie

Het is een belangrijke stap om kleding zo te produceren dat het kan worden gerecycled. Maar nog beter is het als kleding kan worden hergebruikt, eventueel na reparatie. Dit vereist nauwe samenwerking tussen productiepartners, stoffabrikanten en partijen die verantwoordelijk zijn voor het einde van de levenscyclus van kleding. Het repareren, refurbishen en reconditioneren van kleding kunnen bijdragen aan het verlengen van de levensduur en het verminderen van afval. Als dat niet meer mogelijk is kan er bijvoorbeeld nieuwe kleding gemaakt worden van oude spijkerbroeken door deze uit elkaar te halen. Zo voorkom je dat denim helemaal door een arbeids- en energie-intensief recycleproces moet gaan.

 

Take-back programma´s

Veel merken zijn nog ver verwijderd van de 25 procent doelstelling voor reparatie en hergebruik. Kleine merken tonen vaak meer betrokkenheid bij groene initiatieven, maar de grootste impact kan worden gerealiseerd door de medewerking van grote merken zoals H&M en Zara. Deze nemen al maatregelen om het einde van de levenscyclus van kleding beter te faciliteren met initiatieven zoals take-back programma's. Maar het fast-fashion-bedrijfsmodel blijft echte vooruitgang in de weg zitten.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie