Hoe je duurzaamheidsmarketing succesvol kunt inzetten

Duurzame marketing is een onderdeel dat in een lange termijnplan opgenomen moet worden. Een zinvolle verandering kost immers tijd.

Door Rinko de Jong

Duurzaamheid is een enorm doel waar iedereen in geïnteresseerd zou moeten zijn. Vooral bedrijven over de hele wereld kunnen een enorme positieve impact creëren door simpelweg hun marketingmethoden te veranderen. Het goede nieuws? Een eerste stap is al gemaakt.

In de wereld van vandaag maken steeds meer bedrijven producten om ons te helpen een groenere levensstijl te leiden. Allerlei producten zoals gloeilampen, auto's, keukengerei, rietjes, schoonmaakmiddelen, matrassen, relatiegeschenken en kleding - dit alles is gemaakt met behoud van het milieu en duurzaamheid in gedachten.

Het slechte nieuws? Het is nog steeds geen algemene trend bij bedrijven over de hele wereld, vooral als het gaat om duurzame marketing. In dit artikel bekijken we wat duurzaamheidsmarketing is, hoe je kunt beginnen en hoe het bedrijven over de hele wereld en onze planeet ten goede kan komen.

Advertentie
advertisement

Wat is duurzaamheidsmarketing?

Duurzaamheidsmarketing wordt ook wel ‘’groene marketing’’ genoemd. Het is wanneer een bedrijf zich richt op sociale en ecologische investeringen als marketingstrategie. Bedrijven worden vaak bekritiseerd vanwege verspilling, prijsverhogingen en misleidende advertenties. Om dit soort publiciteit tegen te gaan, wenden meer bedrijven zich tot duurzaamheidsmarketing.

Dit soort marketing is beter voor het milieu en het is een ongelooflijk sterke manier voor een bedrijf om in contact te komen met consumenten en relaties op te bouwen. Het is een manier om je klanten te laten weten dat ze superbelangrijk voor je zijn, en dat geldt ook voor het leven op onze planeet, samen met de toekomstige generaties.

De 5 strategieën voor duurzame marketing

Consumentgerichte marketing - Wanneer een bedrijf zijn producten en diensten op de markt brengt vanuit het oogpunt van de consument. M.a.w. wanneer een bedrijf zijn marketingstrategie verandert om te voorzien in duurzaam leven omdat het voldoet aan de behoeften van de consument.

Customer Value Marketing - Deze marketingstrategie wordt vaak gebruikt om te definiëren hoe klanten de voordelen van individuele aankoopbeslissingen afwegen tegen de kosten van de aankopen zelf. Wanneer jouw bedrijf duurzaam wordt, zullen je klanten het niet erg vinden om wat meer uit te geven aan een kwalitatief goed product dat ook nog eens goed is voor het milieu.

Innovatieve marketing - Dit verwijst naar een reeks innovatieve processen en activiteiten die nieuwe producten en diensten op de markt brengen en creëren om zich op een bepaalde groep consumenten te richten. Hiermee moet je uniek zijn, je onderscheiden van de massa. Hierdoor kun je op innovatieve manieren komen om jezelf als duurzaam merk te promoten en waarschijnlijk zelfs nieuwe klanten aantrekken.

Maatschappelijke marketing - Maatschappelijke marketing verwijst naar een marketingstrategie waarbij een bedrijf marketingbeslissingen neemt, niet alleen door te overwegen wat consumenten willen. Het kijkt naar de belangen van de samenleving op de lange termijn, en we kunnen je verzekeren dat duurzaamheid zeker aan de orde is in de sectie langetermijnbelangen.

Waarom duurzame marketing belangrijk is

Mens - De sociale rechtvaardigheid van elk bedrijf draait om menselijke aanwezigheid, iets dat buiten de op het werk gebaseerde prestaties wordt gemeten. Als jouw bedrijf een betrouwbare, duurzame marketingstrategie heeft, zullen jouw bedrijfswaarden transparant zijn binnen de bedrijfswereld. Dit betekent dat mensen meer open zullen staan ​​om met jouw bedrijf om te gaan, wat uiteindelijk de omzet zal verhogen en meer mensen zal verbinden met jouw merk.

Planeet - Het is nu belangrijker dan ooit om je milieu-impact bij te houden. Je kunt ervoor zorgen dat je meer doet dan alleen de ecologische voetafdruk te verkleinen. Je bent een bedrijf, dus heb je de mogelijkheid om gedurende de dag meerdere menselijke interacties te hebben. Je kunt je stem gebruiken om mensen aan te zetten tot nadenken over het milieu. Het begint allemaal bij jou en werkt zijn weg naar beneden.

Organiseer evenementen waar je elkaar kunt ontmoeten en bomen kunt planten, afval kunt ophalen op een strand, mensen kunt laten zien dat je om hen geeft. Duurzaamheidsmarketing heeft alles te maken met continuïteit, gedrag en praktijken aannemen om ervoor te zorgen dat de planeet duurzaam is en dat er voldoende middelen beschikbaar zijn voor toekomstige generaties. Werk bijvoorbeeld samen met organisaties zoals Justdiggit.org. Tegelijkertijd gaat duurzame marketing over een lang leven, waarbij winst op korte termijn wordt ingeruild voor succes op lange termijn.

Winst - Hoewel de financiële voordelen lonend kunnen zijn, is duurzaamheidsmarketing zoveel meer dan alleen wat je aan het einde van het jaar ziet terwijl je de boekhouding doet. Als je een echt duurzaam bedrijf wilt zijn, moet je jezelf ertoe aanzetten om het leven van mensen te veranderen en je inkomsten echt goed te gebruiken.

Dit is meer dan alleen een nieuwe manier om naar de marketing te kijken. Het is een zakelijke beslissing en het zal je traject voor altijd veranderen. Kijk eens goed naar jouw bedrijf en denk na over de impact die je maakt en de erfenis die je zou willen nalaten.

Hoe je kunt gedijen met duurzaamheidsmarketing

Duurzame marketing heeft niet alleen betrekking op je product, maar ook op het imago en de strategie van het merk. De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor sociale en milieukwesties worden gemeenschappelijke waarden, die de meeste klanten tegenwoordig van bedrijven verwachten.

Je kunt alle milieu- en sociale kwesties binnen jouw merk aanpakken en streven naar duurzame alternatieven. Als het je lukt om dit te doen, zul je zien dat je bedrijf floreert en is het een geweldige manier om deel te nemen aan duurzaamheidsbewegingen zoals MVO Nederland.

Dat gezegd hebbende, volgen hier een paar tips om je op weg te helpen:

Begin met een duidelijk verhaal te vertellen - Zoek uit wat jouw duurzaamheidsclaim zal zijn. Wat is de relevantie voor je bedrijf? Welke oplossing ga je bieden, hoe ga je helpen bij het aanpakken van mondiale problemen waarmee we allemaal worden geconfronteerd? Wij mensen houden van verhalen, dus zorg ervoor dat jouw boodschap over duurzaamheid boeiend, herkenbaar en natuurlijk positief is.

Zichtbaarheid is de sleutel - Een geweldige manier om de boodschap over te brengen, is door deze te visualiseren. Gebruik visuele marketing om foto's, animaties, video's, infographics en wat je maar kunt bedenken om de duurzaamheidsacties te laten zien en te visualiseren.

Maak het gemakkelijk toegankelijk - Dit is een belangrijke boodschap, dus zorg ervoor dat consumenten het niet kunnen missen. Gebruik elke tool die je hebt om je verhaal wijd te verspreiden.

Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn wat er nodig is om tot een volledig duurzaam bedrijfsmodel te komen, en je moet bereid zijn om je hiervoor in te zetten. Voor duurzame marketing is zoveel meer nodig dan je merk afstemmen op een actueel onderwerp.

Duurzame marketing is een onderdeel dat in een lange termijnplan opgenomen moet worden. Een zinvolle verandering kost immers tijd. Hoe eerder bedrijven hiermee beginnen hoe beter, want duurzaamheid is van groot belang voor toekomstige generaties, en om in de toekomst succesvol te blijven zal duurzaamheid een doorslaggevende factor worden.

Over de auteur:

Rinko de Jong is oprichter van en directeur bij Seotech

Plaats als eerste een reactie

Advertentie