Luchtvaartbranche schoffeert klanten

Luchtvaartmaatschappijen lappen massaal Europese wetten en regels aan hun laars als het gaat om consumentenbescherming bij vluchtvertraging. Onderzoek van claimbureau Vlucht-vertraagd.nl onder 10.000 vliegpassagiers wijst uit dat klachten in veel gevallen niet eens worden beantwoord. De PvdA wil de kwestie aanzwengelen in de Tweede Kamer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vliegpassagiers hebben op basis van Europese wetgeving bij annulering of vertraging van hun vlucht recht op een vergoeding tot 600 euro. Luchtvaartmaatschappijen proberen echter keer op keer onder deze wetgeving uit te komen. Van de 10.000 gedupeerde passagiers kregen er 846 direct na het indienen van hun claim geld van de luchtvaartmaatschappij. De afgewezen passagiers moeten lang doorknokken om een vergoeding te krijgen, in sommige gevallen tot voor de rechter.

Technische mankementen worden het vaakst genoemd als reden om een vergoeding niet uit te betalen. Dit gebeurt in bijna 40 procent van de gevallen. Volgens de Europese regels horen technische mankementen echter tot de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij, tenzij het technische mankement niet voorkomen had kunnen worden.

PvdA Kamerlid Attje Kuiken: 'Zorgwekkend rapport. Passagiers hebben recht op een vergoeding bij vertraging. De houding van vliegtuigmaatschappijen richting passagiers is niet klantvriendelijk maar schofferend. Ik ga de staatssecretaris in mondeling vragenuur om opheldering vragen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie