Omzetaandeel duurzame keurmerken groeit in 2021 niet of nauwelijks

In de jaren hiervoor maakten ‘de keurmerken’ een veel forsere groei door.

Ontwikkeling van het omzetaandeel van duurzamere keurmerken binnen de totale omzet van Supermarkten (inclusief online, exclusief Hard Discount) 2017-2021
Iri Nederland

Het aandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale foodomzet in supermarkten is in 2021 weer gegroeid. Dat meldt Iri Nederland, aanbieder van marktinformatie op het gebied van FMCG en retail. Iri stelt optimistisch vast dat duurzame keurmerken in 2021 het hoogste aandeel ooit hadden en dat de verduurzaming van de voedselverkopen een trend is die doorzet, maar de aandeelgroei is wel een stuk bescheidener dan in voorgaande jaren. In 2021 groeide het aandeel namelijk van 20,9 naar 21,0 procent (+0,1 procent). Het jaar ervoor was de groei nog 1,7 procent. Daarvoor zelfs 3,4 procent.

Advertentie
advertisement

Kip

Maurits Steverink, ketenmanager bij het consortium van keurmerken dat deelneemt in de Monitor Keurmerken Retail van Iri, verwacht dat de groei in aandeel zal verder doorzetten de komende jaren. ‘Dit onder andere door de algehele omschakeling van kip naar het Beter Leven Keurmerk met 1 ster. Op dit moment bestaat ruim 20 procent van de kip uit producten met een Beter Leven Keurmerk en dit zal naar 100 procent gaan eind 2023. Daarnaast zal ook de warme belangstelling voor biologisch vanuit de markt, de EU en de Nederlandse overheid een positief effect hebben.’

Met een ‘duurzaam-aandeel’ van ruim 81 procent blijft eieren volgens Steverink de meest duurzame categorie. Vis is echter aan het inlopen. In deze categorie bestond in 2021 ook al ruim 79 procent van alle verkopen uit producten met een duurzamer keurmerk. Koffie en thee is de derde grootse categorie in omzetaandeel met 49,6 procent. Binnen vlees en vleeswaren groeide het duurzaamheidsaandeel naar 44,1 procent.

Beter Leven

Het Beter Leven keurmerk blijft veruit het grootste keurmerk met 2,7 miljard euro omzet, maar de keurmerken ASC en Biologisch laten de sterkste groei zien over het afgelopen jaar 2021 met resp. +5,4 procent en +0,5 procent.

Over

Iri werkt samen met een consortium aan deze Monitor Keurmerken Retail. Dit zijn ASC, Bionext, COV, MSC en Stichting Beter Leven keurmerk.

In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl.

Er is een keuze gemaakt voor deze onafhankelijk geborgde keurmerken. De weergeven cijfers zijn dus exclusief de duurzamere programma’s van sectoren en/of winkelformules zoals bv. Kip van Morgen en Duurzame Zuivel keten.

Advertentie