Premium

Podcastserie Unilever moet consument en bedrijfsleven aanzetten tot duurzame actie

De vijfdelige serie ‘Voeding van Morgen’ moet een duidelijk beeld geven van het veelomvattende voedingsvraagstuk waar de wereld voor staat.

Duurzame actie
Video op https://www.unilever.com/about/innovation/hive/

Unilever lanceerde deze week de podcast ‘Voeding van Morgen’, een vijfdelige serie die in samenwerking met BNR wordt gemaakt, moet antwoorden geven op hoe in 2050 9 miljard monden gevoed moeten worden. Het centrale thema in de serie? Duurzaamheid.

Wat beoogt Unilever met de podcastserie? Marlous den Bieman, media relations & external communications manager bij Unilever zette de podcast samen met BNR op. ‘Het doel is dat mensen in actie komen binnen hun eigen kunnen.’

Advertentie
advertisement
RM: Met welk doel maakt Unilever deze podcastserie?
MdB:

‘Met deze podcastserie willen we graag laten zien welke rol Nederland speelt in de wereldwijde voedselindustrie én baanbrekende voedselinnovaties. De Food Valley in Wageningen is hier een mooi voorbeeld van. Hier wordt namelijk in een ecosysteem van startups, wetenschapsinstituten, ngo’s, overheden en bedrijven samengewerkt aan technologische agri-food en food-oplossingen voor wereldwijde problemen.’

‘Daarom is afgelopen jaar ook het Unilever Foods Innovation Centre gevestigd in Wageningen en maakt daarmee deel uit van dat ecosysteem. Hier wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar het gebruik van plantaardige ingrediënten, vleesvervangers, efficiënte gewassen, duurzame voedselverpakkingen en voedzaam voedsel voor merken als Knorr, Hellmann’s, De Vegetarische Slager en Calvé.’

RM: Wil Unilever met de podcast een gedragsverandering verwezenlijken, of is het reputatie-pr?
MdB:

‘Het gaat er met name om dat we een duidelijk beeld krijgen van het veelomvattende vraagstuk waar we voor staan, namelijk: hoe gaan we in 2050 de 9 miljard mensen op deze wereld voeden? Experts uit verschillende hoeken geven hun kijk op een aantal onderdelen van dit vraagstuk. Daarmee laten zij enerzijds zien wat voor prachtige innovaties en initiatieven er op dit moment al zijn, anderzijds geven zij aan dat het huidige voedselsysteem moet veranderen.’

‘Daarin moeten we samenwerken met onderzoekscentra, startups, overheden en externe partners om over te gaan op een voedselsysteem dat zorgt voor voldoende en veilig voedsel, dat duurzaam word geproduceerd binnen de grenzen van onze planeet.’

Marlous den Bieman
Marlous den Bieman Unilever
RM: Maar moet dat beeld dan leiden tot verandering van gedrag, of is het vooral om te laten zien waar Unilever mee bezig is?
MdB:

Het doel is dat mensen in actie komen binnen hun eigen kunnen. Als consument kun je bijvoorbeeld vaker kiezen voor een plantaardig product in plaats van voor een dierlijk product. Dit kan onder andere door middel van vleesvervangers.’

‘Onderzoekers en technologen kunnen er dan weer voor zorgen dat deze vleesvervangers genoeg voedingstoffen bevatten en bovenal smaakvol zijn. Daarnaast kunnen ondernemers en startups weer kijken hoe de grondstoffen voor in dit geval de vleesvervanger efficiënt verbouwd worden, zonder dat het ten koste gaat van onze planeet.’

RM: Op welke doelgroep is de serie gericht?
MdB:

‘Naast de BNR-luisteraar, is de serie eigenlijk bedoeld voor iedereen die zich afvraagt hoe we voldoende voedsel duurzaam gaan produceren nu én in de toekomst.’

RM: Wat is de boodschap die moet beklijven?
MdB:

‘Wat hopelijk na vijf aflevering blijft hangen, is dat ons huidige voedselsysteem moet veranderen om die 9 miljard mensen over 30 jaar te kunnen voeden en dat innovatie en technologie daarbij cruciaal zijn. Daarnaast hoor je ook terug in de podcast dat iedereen hier een bijdrage aan kan leveren, van bedrijven, startups, kennisinstituten en overheden tot wij zelf als consument.’

RM: Waarom gekozen voor podcast en niet voor een medium met een breder bereik?
MdB:

‘We maken gebruik van verschillende kanalen om ons verhaal te vertellen en het gesprek aan te gaan over onderwerpen waarin wij als Unilever een rol spelen. Dit is de eerste podcast die we op deze manier hebben gemaakt. Een podcast biedt ook de ruimte om dieper op een onderwerp in te gaan. Ook is het voor de luisteraar fijn dat je een podcast kunt beluisteren op een moment dat het jou uitkomt.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie