TGIF: Zo pas je storytelling toe in je campagne

Contentmarketingbureau Brandfighters geeft je elke vrijdag een energy-boost. We luiden het weekend in met een leerzame TGIF door trends te bespreken en voorbeelden te geven. Deze week zetten we de vier mooiste storytelling campagnes op een rij.

Bij storytelling marketing wordt een marketing boodschap in een verhalende vorm verpakt. Een belangrijk onderdeel van deze vorm van marketing is dat je de marketing boodschap van je merk combineert met een emotioneel en een logisch aspect, zodat deze aantrekkelijk is voor de consument en daarmee je doelgroep. Merken spelen steeds vaker in op deze vorm van marketing.

Nike: Unlimited You
Een van de merken die erg goed is in het toepassen van storytelling in hun marketingcampagnes, is Nike. Afgelopen jaar vertelde Nike het verhaal van verschillende atleten. Zo ook Serena Williams. In de video laat Nike zien hoe Serena is gekomen waar ze wilde komen. Serena deelt haar ervaringen in een voice-over. Deze wordt versterkt door de korte en energieke beelden die snel achter elkaar afgespeeld worden. Door deze combinatie, zien we Serena in actie, maar horen we ook hoe zij heeft gevochten voor haar plek in de tenniswereld.


TOMS: Giving Trip with Yeo Jingoo
Bij Toms staat het verhaal rond hun schoenen centraal: je koopt een paar, Toms geeft een paar weg aan mensen die het nodig hebben. In deze video gaat Toms met een Koreaanse acteur op pad om schoenen weg te geven. Hiermee laat Toms zien wat het effect van hun schoenen is. Deze storytelling campagne is daarmee een echte eye-opener. Kijk je mee?
 

Dove: Legacy | A girl’s beauty confidence starts with you
Dove weet ook goed storytelling te gebruiken in hun video’s. Een belangrijke reden hiervoor is dat Dove alleen gebruik maakt van echte mensen in hun commercials, in plaats van modellen of actrices. Hierdoor kan je je als kijker makkelijker identificeren met de hoofdpersoon. In deze video laat Dove zien welk effect het zelfvertrouwen van moeders op hun dochters heeft. Dove laat verschillende moeders en dochters vragen beantwoorden, en laat hiermee inzien hoe de dochters worden beïnvloed door het zelfvertrouwen van hun moeder.
 

Google Earth: Saroo’s search
Tear-jerker! In deze video van Google gaat Saroo op zoek naar zijn familie, die hij 25 jaar geleden kwijt is geraakt. Zijn verhaal wordt ondersteunend door het gebruik van animaties, een voice-over en natuurlijk het product: Google Earth. Zijn verhaal was zelfs zo inspirerend dat deze werd verfilmd in de film Lion.
 

 

Tot zover onze top 4 campagnes die het begrip storytelling volledig geintergreerd hebben. Heb jij nog een aanvullende campagne of video die tussen dit rijtje moet?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie