Unilever doopt omstreden merknaam om in Glow & Lovely

De witmakende huidcrèmes, maar ook andere merken die raciaal stereotyperend zijn, liggen wereldwijd onder vuur.

De Indiase divisie van Unilever verandert de naam van zijn witmakende gezichtscrème Fair & Lovely in Glow & Lovely. De mannelijke variant van het product zal gewijzigd worden in Glow & Handsome.

Advertentie
advertisement

Unilever maakte eerder al bekend de naam van het product aan te zullen passen omdat deze niet meer past in de huidige tijd. Het gebruik van de woorden "eerlijk," "wit" en "licht" op de verpakking van de crème en in reclame-uitingen, suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. Dat moet anders, concludeerde de onderneming te midden van het opgelaaide debat over racisme.

De witmakende huidcrèmes, maar ook andere merken die raciaal stereotyperend zijn, liggen wereldwijd onder vuur. Tegenstanders wijzen erop dat van dergelijke producten de suggestie uitgaat dat wit beter is dan zwart. Een reeks andere bedrijven kondigde al naamsveranderingen aan.

De witmakende huidcrèmes, maar ook andere merken die raciaal stereotyperend zijn, liggen onder vuur nu er wereldwijd een debat over racisme gaande is. Tegenstanders wijzen erop dat van dergelijke producten de suggestie uitgaat dat wit beter is dan zwart. Eerder kondigde Johnson & Johnson aan te stoppen met de verkoop van witmakende crèmes.

Lees ook: Racistische producten verdwijnen uit schap: 'Noodzakelijk, maar niet genoeg'

Colgate-Palmolive houdt als gevolg van de discussie de naam van zijn Chinese tandpastamerk Darlie tegen het licht. Dat merk, dat vroeger Darkie heette, heeft een zwarte man met een hoge hoed als logo. PepsiCo veranderde eerder de naam en het logo van pannenkoekenmerk Aunt Jemima en levensmiddelenreus Mars past de naam en het logo van het merk Uncle Ben's (rijst en sauzen) aan. Ook andere bedrijven denken na over het wijzigen van bepaalde merknamen.

(ANP/Adformatie)

Plaats als eerste een reactie

Advertentie