Unilever stopt boycot pas als Facebook zich onder onafhankelijk toezicht stelt

FMCG-grootmacht vindt dat sociale media niet hun ‘eigen vlees’ kunnen keuren.

Unilever-cmo Conny Braams
Unilever

Unilever wil dat Facebook, Twitter en Instagram zich onder toezicht laten stellen van een onafhankelijke partij die bekijkt of ze voldoende doen tegen hate speech en misinformatie. Het concern noemt dit als voorwaarde om weer te gaan adverteren op de sociale media, iets waarmee het in de VS is gestopt voor ten minste een halfjaar.

In een interview met het FD zegt cmo Conny Braams dat ‘transparantie’ de belangrijkste  voorwaarde is voor Unilever. ‘Ik wil Facebook best geloven als ze zeggen dat ze 90 procent van de haatdragende berichten verwijderen. Maar de slager kan niet zijn eigen vlees keuren. Er moet toezicht komen, een onafhankelijke partij die meet of Facebook en Twitter ook doen wat ze zeggen.’

Sneller stappen zetten

Braams wil dat de stappen van Facebook en Twitter ‘verstrekkend, volledig en sneller’ worden gezet . ‘Daar willen we ook toezeggingen over.’

Unilever is naast merken Coca-Cola, Starbucks en Adidas een van de grote adverteerders die zich hebben aangesloten bij een oproep om Facebook, Twitter en Instagram de komende zes maanden in de ban te doen. De boycot betreft alleen de VS vanwege de zeer gepolariseerde verhoudingen daar.

Het was een opeenstapeling van gebeurtenissen die Unilever tot de boycot bracht, zegt Braams tegen het FD. Van Black Lives Matter en het racisme dat opspeelt, tot de polarisatie van Trump en de misinformatie op sociale media waartegen te weinig wordt opgetreden.

Besluit door marketingoverwegingen

Braams: ‘Wereldwijd gebruiken twee miljard mensen dagelijks onze producten. Onze schaal zetten we in voor verbetering’. Pas als Facebook hetzelfde doet, ‘want die macht hebben ze’, komt Unilever terug.'

Het besluit van Unilever is overigens niet alleen moreel van aard, beaamt Braams, maar vooral marketinggedreven. ‘Zeker in een land als de VS verwacht 80% van de consumenten dat merken zich in het maatschappelijke debat mengen en dat ze bijdragen aan een oplossing voor wereldproblemen.’

De consument reageert volgens Braams ‘overwegend positief’ op het besluit van Unilever om niet meer te adverteren.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie