Premium

Wakker Dier ontmaskert duurzame super Plus als grootste vleesstunter

Plus: 'Het aanvoeren van deze lijst is niet wat bij ons past.'

Kiloknallen bij Plus?

De foldermonitor van Wakker Dier, die bijhoudt hoe vaak supermarkten vlees 'in de reclame' doen, komt anno 2023 met een verrassende conclusie. Het is juist de als duurzaam bekend staande supermarkt Plus, die de meeste vleesstunts blijkt te hebben. In de eerste helft van dit jaar hadden supermarkten gemiddeld 802 vleesaanbiedingen. Plus had de meeste aanbiedingen: 1.347 stuks. Wakker Dier: 'Bovendien steeg het aantal vleesaanbiedingen bij Plus met 26 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.' Wakker Dier besloot daar deze radiocampagne aan te koppelen:

Radiospot Wakker Dier: verantwoord stunten met vlees bestaat niet

Stop

Volgens Wakker Dier gaat het huidige vleesbeleid van de supermarkt niet samen met verantwoord ondernemen. Anne Hilhorst van Wakker Dier: 'Vleesaanbiedingen leiden tot meer vleesverkoop. Voor de dieren, het milieu en onze gezondheid moeten we juist mínder vlees eten.' Supermarkten spelen volgens de NGO een sleutelrol in de eiwittransitie. Ze hebben via het Centraal Bureau Levensmiddelen beloofd toe te werken naar een verhouding van zestig procent plantaardige en veertig procent dierlijke eiwitten. Wakker Dier wil dat supermarkten deze verhouding in 2030 bereiken. 'Een belangrijk instrument hiervoor is stoppen met vleesaanbiedingen.'

In een reactie aan Distrifood liet Plus weten zich niet te vinden in de boodschap die Wakker Dier afgeeft in de radiocommercial. Plus zegt te staan voor 'kwalitatief hoogwaardige vleesproducten met een duurzaamheidslabel'. Plus in zijn reactie aan Distrifood: 'We vinden het belangrijk de keuze voor deze producten, waarbij aandacht is voor boer, dier en milieu, bereikbaar te maken voor eenieder.'

Steeds meer twee- of driesterren-aanbiedingen

Deze woordvoeringslijn houdt Plus ook vol in een reactie op vragen van Adformatie. Opmerkelijk, want de grote stap vooruit in de eiwittransitie is: naar meer plantaardige eiwitten. Hoe kan het dan dat dé duurzame supermarkt Plus de lijst aanvoert met vleesaanbiedingen? Simpelweg omdat Plus zelf nog aan het analyseren is naar aanleiding van de campagne van Wakker Dier. Woordvoerder van Plus: 'We zijn intern naar de telling aan het kijken, ik kan daar nu nog niet veel over zeggen, maar het aanvoeren van deze lijst is niet wat bij ons past.'

Het verweer waar Plus mee komt, is dus dat het juist goed is om kwalitatief hoogwaardige vleesproducten met een duurzaamheidslabel onder de aandacht te brengen. Daar lijken we uit te moeten opmaken dat alle vleesaanbiedingen van Plus twee of drie sterren (Dierenbescherming). Klopt dat? 'Nee', zegt de woordvoerder in een reactie, 'niet alle vleesaanbiedingen bij Plus zijn voorzien van twee of drie sterren. Maar dit zijn er wel steeds meer en daar richten we ons ook op.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie