Alexandria Ocasio-Cortez beantwoordt Twitter-vraag van Shell hard en scherp

Populaire Amerikaanse politica heeft geen goed woord over voor 'brutaliteit' oliemaatschappij.

De Koninklijke Nederlandse Shell voerde begin deze week het Energy Debate, voor het derde achtereenvolgende jaar. Vier duurzaamheidsdeskundigen gingen in op de energietransitie, de nadruk lag dit keer op India en Australië.

Kom, dachten de communicatiemensen van Shell, we verhogen de interactiviteit wat door een keuzevraag voor te leggen aan onze Twitter-volgers: ‘Wat bent u bereid te veranderen om de uitstoot te helpen verminderen? #EnergyDebate’

Advertentie
advertisement

 

Alexandria Ocasio-Cortes, de Amerikaanse democratische politica, had tussen het campagnevoeren voor een zetel in het Huis van Afgevaardigden door - ze won -, even tijd om Shell te beantwoorden. Dat deed AOC  vlijmscherp:

'I’m willing to hold you accountable for lying about climate change for 30 years when you secretly knew the entire time that fossil fuels emissions would destroy our planet.' 

Ze ging ook nog even in op ‘de brutaliteit van Shell die vraagt wat u bereid bent te doen om de uitstoot te verminderen. Ze suggereren hier dat individuele keuzes - en niet systemen - een belangrijke motor van klimaatverandering zijn, het argument van fossiele brandstof-industrie’.

De voormalig global communications-man van Shell, Herbert Heitmann, besloot ook nog even te reageren en het op te nemen voor zijn voormalig werkgever. Tenminste, dat probeerde hij. Zijn argument is precies de reden waarom mensen de oliemaatschappijen zo wantrouwen als pleitbezorgers van de energietransitie.

Heitman: ‘Publieke oliemaatschappijen als Shell bezitten geen olie of gas. Ze worden door regeringen of heersers uitgenodigd om deze energie voor hen te onderzoeken en te produceren en vervolgens aan klanten te verkopen, terwijl ze enorme belastinginkomsten genereren voor de regeringen of heersers. #barkingupthewrongtree.’

Shell zelf had beter nagedacht over zijn antwoord, hoewel het onmogelijk tevreden kon zijn over het effect van de tweet.

Ter vergelijking: de oliemaatschappij scoorde duizend “Vind-ik-leuks” met zijn vraag, AOC haalde met 397 duizend “Vind-ik-leuks” een veelvoud daarvan binnen

Plaats als eerste een reactie

Advertentie