Premium

Consumentenorganisatie maakt gehakt van 'CO2-neutrale' Apple Watch

De smartwatch mag die term niet dragen, zo vindt de Europese koepelorganisatie van consumentenorganisaties.

De consumentenorganisatie betwist deze claim
Screenshot Apple-website

Apple ligt in Europa onder vuur door te claimen dat sommige uitvoeringen van zijn nieuwe Apple Watch Series 9 carbon neutral oftewel CO2-neutraal zijn. De techreus doet weliswaar veel moeite om de CO2-uitstoot van de horlogeproductie te beperken, maar koopt ook emissierechten om de laatste zeven tot twaalf kilo uitstoot per smartwatch te compenseren. Om die reden kan een Apple Watch niet CO2-neutraal zijn, zegt de Europese consumentenorganisatie BEUC. De EU werkt ondertussen aan wetgeving die CO2-neutrale claims op basis van het kopen van emissierechten van andere bedrijven verbiedt.

BEUC: valse berichten

Naast geselecteerde modellen van de Watch Series 9 zijn volgens Apple ook diverse uitvoeringen van de eveneens nieuwe Watch Ultra 2 CO2-neutraal. In het (Engelstalige) persbericht dat de Apple Watch Series 9 aankondigt, is de term carbon neutral maar liefst 24 keer te lezen. Hoe kan een nieuw gemaakte smartwatch CO2-neutraal zijn? Apple meldt in het (Nederlandstalige) persbericht: 'Zo is de uitstoot van de drie grootste bronnen van broeikasgassen (materialen, elektriciteit en transport) verminderd. De kleine hoeveelheid resterende uitstoot wordt gecompenseerd met hoogwaardige koolstofkredieten door deelname aan natuurprojecten.'

Die kleine hoeveelheid resterende uitstoot bedraagt volgens The Financial Times zeven tot twaalf kilo CO2-uitstoot per gefabriceerde Apple Watch. Van een CO2-neutraal product is daarom geen sprake, zo meldt een gepikeerde Monique Goyens als directeur-generaal van BEUC aan de Britse krant. Zij noemt CO2-neutrale claims 'wetenschappelijk onjuist en misleidend voor consumenten.' BEUC is de Europese koepelorganisatie van 45 consumentenorganisaties uit 31 landen. De Nederlandse Consumentenbond is één van de leden. Goyens zegt: 'Het recente besluit van de EU om CO2-neutrale claims te verbieden zal de markt terecht van dergelijke valse berichten zuiveren, en Apple Watches zouden hierop geen uitzondering moeten vormen.'

Het EU-bestuur nam daags na de aankondiging van de Apple Watch Series 9 - die timing was toeval - wetgeving aan die CO2-neutrale claims op basis van het opkopen van emissierechten verbiedt. Die wet moet nog officieel goedgekeurd worden en gaat dan (pas) in 2026 in om een einde te maken aan wat de EU 'misleidende advertenties' noemt.

Apple Watch Series 9
Screenshot Apple-website

Al langer kritiek

BEUC staat niet alleen in de kritiek op Apple's CO2-neutrale claims. Daags na de presentatie van de Apple Watch Series 9 publiceerden verschillende media al achtergrondartikelen waarin deskundigen weerspreken dat het horloge CO2-neutraal is. Klimaatonderzoeker David Ho zei tegen Wired dat er 'niet zoiets bestaat als een CO2-neutraal product', bijvoorbeeld. 'Het geeft consumenten het idee dat er manieren zijn om deze problemen op te lossen, zonder dat er minder geconsumeerd hoeft te worden.' 

Apple pareert de kritiek van BEUC en deskundigen tegenover The Financial Times. 'Om de mondiale klimaatdoelen te bereiken hebben we onmiddellijke actie nodig om de uitstoot drastisch te verminderen, gecombineerd met investeringen in natuurbehoud en koolstofverwijdering op grote schaal.' Het techbedrijf zegt de opgekochte CO2-emissierechten te investeren in projecten die bomen planten in onder meer Brazilië en Paraguay. Die bomen nemen volgens Apple gedurende de productie en levensduur van een Apple Watch voldoende CO2 op om het product CO2-neutraal te mogen noemen.

Van boom naar hout

Critici zien projecten die bomen planten juist vaak falen. The Financial Times haalt documenten die aantonen dat bij een project in Paraguay het merendeel van geplante bomen binnen tien jaar omgezaagd is om er hout van te maken. Experts van de Verenigde Staten noemen het planten van bomen om CO2 uit de lucht te hangen bovendien minder effectief dan CO2 injecteren in stenen. Waar de critici die in de media aan het woord komen het in ieder geval over eens zijn, is dat Apple in vergelijking met concurrerende techbedrijven bovengemiddeld zijn best doet om zo snel mogelijk te verduurzamen. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie