Premium

Cristiano Ronaldo nam Coca-Cola bij zijn ontbijt: ‘Ik drink wat ik wil’

CR7 en colamerken, er is een geschiedenis.

Ronaldo met zijn waterflesje

Cristiano Ronaldo heeft een geschiedenis met colamerken, waarin hij gisterenavond een nieuwste hoofdstuk schreef tijdens de persconferentie voor het EK-duel van Portugal tegen Hongarije. 

Ostentatief haalde hij twee flesjes Coca-Cola weg die strategisch op zijn tafeltje waren geplaatst en zette die– hoofdsponsor of niet – buiten beeld neer. ‘Drink water’, zei hij toen hij terugkwam met een doorzichtig flesje in zijn hand. Het ging de wereld over.

Geharnaste bekeerling 

Zowel de Uefa als Coca-Cola reageerde zoals verwacht. Aan een veroordeling waagden ze zich niet, wel aan een verklaring in lijn met de woordvoering van frisdrankfabrikant zodra het om het zoet en suiker gaat; Coca-Cola biedt een variatie aan drankjes voor spelers, van water, isotonic, sportdranken en tot thee en Coca-Cola, al dan niet met Zero.

Toch was het statement van Ronaldo erg uitgesproken, zoals bekeerlingen zich meestal de meest geharnaste tegenstanders tonen van afgezworen gewoontes of geloof. 

(tekst loopt door onder afbeelding)

Advertentie
advertisement

'Doe dat nooit meer!'

Er waren namelijk andere tijden. In zijn tijd bij Manchester United meldde Ronaldo zich op een wedstrijddag bij de ontbijttafel met een blikje Coca-Cola in zijn hand. Zijn toenmalige ploeggenoot Ryan Giggs zou hem daarop tegen de muur hebben vastgedrukt en hem gezegd hebben: ‘Doe dat nooit meer!’ Het antwoord van Ronaldo was spot on.

De cola bleef Ronaldo een paar keer in zijn loopbaan ‘achtervolgen’. Voor een WK-kwalificatiewedstrijd tussen Portugal en Zweden plaatste de Zweedse Pepsi-vestiging verschillende advertenties Ronaldo als voodoo-pop. 

Pop Ronaldo is vastgebonden te zien aan treinrails, vol met spelden en met zijn hoofd geplet door een blikje Pepsi max. De advertenties zorgden voor veel verontwaardiging in Portugal, en Pepsi moest Ronaldo verontschuldigingen aanbieden.

Rails ronaldo pepsi
voodoo ronaldo

De merken werden begin dit jaar weer met elkaar in verband gebracht toen het nieuws rondging dat Ronaldo een advertentiedeal van een miljoen euro met Pepsi van de hand zou hebben gewezen. Hij zou dat uit protest hebben gedaan tegen de rol van het bedrijf bij het financieren van het Israëlische leger.

Het bericht is echter erg twijfelachtig. Het werd vooral op anti-Israël-sites verspreid met een filmpje uit 2016 ter ondersteuning dat niets met een Pepsi-deal of Israël te maken heeft.

Er is ook een andere reden om niet met Pepsi in zee te gaan voor Ronaldo, zijn afkeer van frisdrank en junkfood. Hoewel hij zich leende voor een ongetwijfeld goed betalende commercial van KFC, met kip en cola erin, liet hij in een interview weten streng te zijn voor zijn zoon.  ‘Soms drinkt hij Coca Cola en Fanta, eet hij chips.Dan ben ik pissed op hem.’

Giggsy!

Niets zo veranderlijk als de mens, zo blijkt; de jonge speler van Manchester United die een Coca-Cola bij het ontbijt nam is er nu een verklaard tegenstander van. Hij laat zich geen ander – sponsor of niet - voorschrijven wat hij moet nemen.

Daarmee komen we op het antwoord dat Ronaldo destijds gaf aan ploeggenoot Ryan Giggs die hem terechtwees voor zijn ontbijtcola. De Portugees scoorde die wedstrijd een hattrick en kon het niet nalaten daarna nog even triomfantelijk tegen de Welshman te zeggen: 'Ik drink wat ik wil, Giggsy!'

En dat is inmiddels water.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie