Goed volk schreeuwt niet. Of wel?

'Goed volk schreeuwt niet.' Een van de uitingen uit de Volkskrant-campagne levert online behoorlijk wat discussie op.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Adformatie- en Volkskrantcolumnist Jan Bennink kan zich niet vinden in de Goed Volk-campagne die KesselsKramer voor de Volkskrant heeft gemaakt. Op een van de uitingen luidt de pay-off 'Goed Volk schreeuwt niet.' En daar is Bennink het niet mee eens. Hij schreef er een column over, die inmiddels aardig wat discussie heeft losgemaakt op de site van de Volkskrant én op Facebook.

'Uitgerekend mijn Volkskrant probeert het 'volk' wijs te maken dat het niet gepast is om te schreeuwen, als je bij 'goed' wilt horen', schrijft Bennink in zijn column. 'Als er één moment is in de naoorlogse vaderlandse geschiedenis om je longen uit je lijf te krijsen, te schreeuwen tot je keel bloedt, dan is dat nu.'

De reacties op zijn veelal anoniem en variëren van 'Mensen die het gevoel hebben dat niemand naar hen luistert schreeuwen vaak' tot 'Bennink heeft gelijk, maar de kunstenaars hebben ook al geschreeuwd en het heeft geen bal geholpen.'

Op het openbare van Bennink reageren een aantal collega's uit het reclamevak, waaronder Pim Gerrits, creative director bij KesselsKramer. Hij zegt: 'Wat een belachelijke column, collega Bennink. Je aanname dat niet schreeuwen gelijk staat aan 'stil zijn... en je grote bek houden', is werkelijk te simpel voor woorden. Niet schreeuwen betekent namelijk dat je open staat voor de dialoog en dat je bereid bent te luisteren naar andermans argumenten in plaats van 'te schreeuwen tot je keel bloedt'. Schreeuwen is een daad van frustratie en verongelijktheid. 'If you can't win by reason, go for volume', zei Calvin al. Van geschreeuw is nooit iemand wijzer geworden. Dat blijkt wel uit een roeptoeterende haatklacht vol halve waarheden als deze.'

Waarop Bennink reageert: 'Ik vind het de grootste KUT campagne die Kessels Kramer ooit heeft gemaakt. Bizar slecht voor zo'n topbureau.' Hein Mevissen (regisseur en medeoprichter John Doe) maakt ook de vergelijking met de campagne ;Schreeuw om Cultuur&;">'Schreeuw om Cultuur'. 'Schreeuwen, dan weer niet schreeuwen. Je vraagt je af wat ze nu willen.'

Bennink eindigt overigens positief: 'Het is de eerste krantencampagne waar over wordt gediscussieerd sinds de Trouw-campagne. Het maakt de tongen los. Ik vind het niks, maar er wordt wel over geluld. Wees er blij mee.'

In het volgende nummer van Adformatie laat ook columnist Harry Obdeijn zijn licht schijnen over de Volkskrant-campagne. Brievenbus <-- in de gaten.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie