Ikea diep door het stof voor gele stickers voor mensen zonder mondkapje

Zweedse woongigant noemt het gebruiken van de stickers ‘zeer ongelukkig’.

123RF

Ikea in Delft dacht een oplossing in (huis)stijl te hebben bedacht voor mensen die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen. Je geeft ze een sticker om op te plakken en ze zijn direct herkenbaar; dat bespaart veel uitleg en misverstanden.  

Zo kwam het dat er de afgelopen dagen mensen zonder mondkapje, maar met een gele sticker op hun borst door de Ikea liepen. En dat viel op. De associatie met de gele Jodenster uit de Tweede Wereldoorlog werd direct gelegd. Op sociale media buitelden de posts van afkeuring over elkaar heen, hoewel sommigen al die verontwaardiging nogal overdreven vonden.

Ongelukkige keuze

Ikea Nederland is er in ieder geval niet blij mee. In een reactie laat het weten dat de stickers vanaf 6 mei in omloop waren in de vestging in Delft. Mensen waren niet verplicht ze te dragen. Het woonconcern zegt de negatieve associaties die dit heeft opgeroepen te betreuren. ‘Duidelijk mag zijn dat dit nooit de intentie is geweest en dat de keuze voor het gebruiken van de stickers zeer ongelukkig was. We bieden hier dan ook onze excuses voor aan.’

Advertentie
advertisement

Maar hoe kan het dat dit er tussendoor is geglipt? Is er niemand binnen Ikea die heeft gedacht: een gele sticker die mensen op hun borst gaan dragen, dat moesten we maar niet doen? Blijkbaar niet, hoewel de keuze niet langs de reputatie-, pr- en communicatieprofessionals van Ikea Nederland is gegaan. De stickers waren een initiatief van Ikea Delft en zijn verder niet gebruikt.

Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat dergelijke beslissingen over coronamaatregelen normaliter altijd centraal worden genomen. ‘Dit voorval is een uitzondering en een besluit wat door Ikea Delft zelf is genomen en niet had mogen gebeuren.’

Monitoring, maar geen reactie

Opvallend is ook dat er vanuit Ikea niet werd gereageerd toen de gele stickers al flink rondgingen op sociale media, terwijl het concern dit soort ‘social’ ophef toch via zijn reputatiedashboards langs heeft moeten zien komen. Vooral omdat mensen betwijfelden of ook aan Ikea vroegen of dit bericht echt was. 

Waarom er geen 'social care' vanuit Ikea werd gegeven, laat de woordvoerder in het midden. ‘Vanuit Ikea wordt er op social media gereageerd op personen die hier vragen over stellen. Dat zal op korte termijn gebeuren.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie