Joe Rogan verwijdert ruim 100 podcasts van Spotify wegens racisme

Spotify gaat de kritiek te lijf door 100 miljoen dollar te investeren in het verspreiden van muziek & podcasts van minder zichtbare groepen.

Joe Rogan
Afbeelding: Spotify

Spotify ligt al een week onder vuur vanwege de podcasts van Joe Rogan - die via een lucratieve licentieovereenkomst exclusief op Spotify publiceert. Rogan liet in podcasts gasten vrijuit desinformatie over het coronavirus vertellen, wat ertoe leidde dat artiesten als Neil Young hun muziek van Spotify verwijderden. Rogan en Spotify maakten excuses maar gaven duidelijk aan geen podcasts te gaan verwijderen. 

Dat is toch gebeurd, door Rogan zelf. Hij heeft op moment van schrijven al 113 podcastafleveringen van Spotify afgehaald, met name vanwege racistisch taalgebruik. Zo vergelijkt de podcastster in één aflevering donkere mensen met de film Planet of the Apes en gebruikt hij in een andere aflevering het N-woord, wat met name in de Verenigde Staten zeer gevoelig ligt.

Advertentie
advertisement

Rogan mag blijven uitzenden

Rogan heeft zijn besluit vooraf besproken met Spotify-directeur Daniel Ek, schrijft laatstgenoemde in een memo aan zijn personeel. De memo is in handen beland van The Verge. Ek veroordeelt het taalgebruik van de podcastster sterk maar gelooft niet dat Rogan de mond snoeren de oplossing is, valt af te leiden uit de memo. Rogan zelf heeft excuses gemaakt voor zijn taalgebruik - net zoals hij zich excuseerde rondom de 'coronapodcasts'.

Voor Spotify is de aanhoudende negatieve publiciteit rondom zijn bekendste podcaster een lastige kwestie. Het bedrijf benadrukte deze week meermaals een platform te zijn en zich daarom niet te willen bemoeien met de inhoud van podcasts. Die redenatie is de afgelopen dagen afgezwakt, mogelijk omdat critici stellen dat Spotify wél inhoudelijk verantwoordelijk is omdat het Rogan exclusief heeft vastgelegd. 

Spotify investeert 100 miljoen in minderheden

Spotify gaat de negatieve berichtgeving tegemoet met positiever nieuws: het investeert honderd miljoen dollar in het aantrekken, ontwikkelen en promoten van muziek en podcasts van 'historisch gemarginaliseerde groepen'. Een brede uitdrukking waar volgens wetenschappers onder andere donkere bevolkingsgroepen en religieuze groepen onder kunnen vallen. 

Daarnaast belooft Spotify meer externe experts in te schakelen om een betere balans te vinden tussen 'creatieve vrijheid en de veiligheid van gebruikers'. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie