Waarom Philips voor de 11e keer op rij de reputatieranglijst won

Opnieuw sleepte Philips de Reputation Award binnen. Nanda Huizing en Steve Klink zijn blij met het succes.

Het winnende team reputatiebouwers van Philips
Philips

Geen marketeer zou zoiets bedenken natuurlijk. Al 11 jaar een prijs uitreiken, en al 11 jaar dezelfde onderneming laten winnen. Vrij naar Gary Lineker: De Reputation Award heeft een eenvoudige opzet. Je neemt de 30 grootste Nederlandse ondernemingen en licht hun reputatie door voor een ranglijst. En het is Philips dat wint. 

Dit jaar gebeurde dat dus voor de elfde keer op rij, en nee, Philips is geen klant van het Reputation Institute, of heeft er welke band dan maar ook mee die de zoveel jaren succes zou verklaren, zegt Nanda Huizing, hoofd brand, communications en digital Benelux van Philips desgevraagd.

Ze is er ook niet minder blij mee en vindt deze deze 7e award waar ze zelf bij betrokken is misschien wel de mooiste. Het senior-management zal hetzelfde gevoel hebben, zegt ze, topman Frans van Houten, Hans de Jong, president van Philips Nederland. 

Advertentie

Stijgen op pijlers

Huizing: 'We hebben een enorme transformatie meegemaakt en dit is natuurlijk een erkenning van de keuzes. Het is nu twee jaar geleden dat we als bedrijf zijn gesplitst. Er is een heldere lijn gekozen, voor de onderneming en voor de rol van communicatie. Alles wat we doen draagt bij aan onze doelstelling om bekend te staan als een health- en technologiebedrijf. Sinds die tijd zijn onze cijfers omhoog gegaan juist op voor ons belangrijke pijlers innovatie, leadership en csr.’ 

Steve Klink en Nanda Huizing
Steve Klink en Nanda Huizing Philips

Schouderklopje voor ceo

Dat viel ook de jury op. 'Philips slaagde er afgelopen jaar in om de nieuwe strategie aan te wenden om haar positionering rond 'Healthy Innovation' te verscherpen', aldus het rapport. Dit alles ondanks het mogelijke risico van verwarring bij de klant met de afsplitsing van Philips Lighting.

Ook blijft het concern financieel succesvol en krijgt CEO als Frans van Houten een schouderklopje voor onder meer zijn pleidooi voor de “circulaire economie”. Ook niet onbelangrijk, de jury vindt de bedrijfsstrategie 'integraal gekoppeld aan het doel van het bedrijf'. 

Wat Huizing betreft blijft Philips ook nog wel even aan kop staan. Ook ‘communicatie’ moet daaraan bijdragen en zelf onderwerp van innovatie blijven. 'Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met thought leadership via LinkedIn. In al onze functies moeten we het uiterste vragen van onszelf.’ 

De afgelopen jaren is die vernieuwing overigens al ingezet. Het reputatieteam van Philips bestaat uit een combinatie van communicatieprofessionals, woordvoerders tot mensen uit de digitale hoek. 

Zelf content

Verschillende disciplines die elkaar steeds beter weten te vinden, aldus Steve Klink, hoofd van Philips Group Press Office. 'Mediarelaties was een traditioneel en degelijk team, en heeft afgelopen jaar en zich snel ontwikkeld. We werken met paidearned en ook steeds meer owned media, waarin we zelf de rol van publisher hebben. We maken steeds meer zelf content. 

Ook de website en het nieuwscentrum kunnen zich inmiddels meten met die van de modernste bedrijven, aldus Klink. 'Alle campagnes denken we door over alle kanalen. Er is een contentstrategie waarin we de keuzes vooral laten afhangen van de topics die voorliggen. Er is hier veel ruimte om te kijken wat werkt en wat niet. Dat is wel het voordeel vanuit het moederland van zo'n internationaal concern te werken; je kunt lokaal experimenteren en internationaal de toon zetten.' 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie