Premium

PostNL ziet reputatie 'ongekend' verbeteren tijdens pandemie

Pakketbezorger stijgt met 18 plekken naar 7e plaats. Top van Nederlandse bedrijfsleven zien veel betere reputatiecijfers in pandemiejaar.

PostNL

PostNL heeft zijn reputatie 'ongekend zien verbeteren' tijdens de pandemie. Het bedrijf slaagde erin om snel in te spelen op de enorme piek in pakketbezorging zonder in te leveren op resultaat of prestaties. Bovendien vervulden de pakketbezorgers een sociaal-maatschappelijke functie. Zij waren voor sommige mensen de enige personen die ze spraken op een dag.

Dit alles zorgde dat PostNL met maar liefst 18 plekken steeg naar een 7e plaats in de RepTrak NL-ranking van de grootste 30 bedrijven van Nederland. Dit onderzoek wordt jaarlijks gehouden door The RepTrak Company, het voormalige Reputation Institute dat werd opgezet door reputatieprofessor Cees van Riel.

Hoogste scores ooit

In een jaar waarin onzekerheden de hoofdrol speelden, konden de grote namen in het Nederlandse bedrijfsleven rekenen op een flinke groei in reputatie. Nooit eerder lagen de scores zo hoog als in 2020. Met name de maatschappelijke invloed van bedrijven wordt erkend en laat een forse stijging in de waardering zien. Philips voert de lijst voor de 14e opeenvolgende keer aan, gevolgd door ASML en FrieslandCampina.

De harde lockdown sinds december stelt het sentiment momenteel op de proef. Scores in januari en februari lijken terug te zakken naar die van net voor de pandemie. Maar nog liggen ze beduidend hoger dan voorgaande jaren.

Advertentie
advertisement

Philips zoals altijd nummer-1

Het jaar 2020 liet pas echt goed zien wat bedrijven kunnen betekenen op het gebied van gezondheidstechnologie. De relevantie van de missie van Philips, de gezondheid en het welzijn van mensen over de hele wereld te verbeteren, was daarmee groter dan ooit.

Het publiek ziet Philips als een bedrijf dat aan de verwachtingen voldoet en dat zich snel aan veranderingen weet aan te passen. Ook op punten als de invloed in de samenleving en betrouwbaarheid scoort het concern hoog. Dat heeft opnieuw geleid tot de eerste positie in de lijst.

De ranglijst

Jongeren kiezen voor karakter

Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat de groep in de leeftijd 18-34, gen Z en millennials, de percepties het meest opdrijft. Deze groep geeft vooral scores voor de karakterkant van bedrijven, op het gebied van werkgeverschap, maatschappelijk verantwoord ondernemen, openheid en eerlijkheid een flinke boost, met een stijging die bijna twee keer hoger ligt dan bij de oudere leeftijdsgroep.

Opmerkelijk is dat ING bij jongeren de 5e positie inneemt in de ranking ten opzichte van een plek op 19 in de algemene lijst. Ook andere banken scoren beduidend beter binnen deze groep.

Het lijkt erop dat deze generatie bedrijven sneller het voordeel van de twijfel geeft en in het geval van de banken vertrouwt op hun financiële veerkracht en toekomstbestendigheid. ING is koploper op het gebied van digital banking. Deze groep is digitaal verder en ervaart een nauwelijks haperende online dienstverlening van ING en andere banken

Volgens Thomas McNeill, vicepresident Benelux van The RepTrak Company ligt er een kans voor bedrijven om het vertrouwen van het publiek te winnen door te investeren in de waarden die gedurende de pandemie het belangrijkst blijken te zijn: toekomstbestendigheid, maatschappelijke impact en fatsoen

McNeill: ’De overheid heeft gedurende de pandemie het nieuws beheerst, met name de afgelopen vijf maanden. Bedrijven bleven wat in de luwte. Nu de verkiezingen achter de rug zijn, zal ook nieuws uit het bedrijfsleven weer onderdeel worden van het publieke debat.”.

jongerenranking 18-34 jaar

Vier opvallende thema's 

The RepTrak Company doet gedurende het hele jaar onderzoek onder het Nederlandse publiek naar hun perceptie van de 30 grootste bedrijven van Nederland. In totaal hebben ruim 18.000 respondenten meegedaan aan het onderzoek in 2020, waarbij elk bedrijf minimaal 360 keer beoordeeld wordt.

Daarbij kijkt het onderzoek specifiek naar welke factoren op welke momenten van het jaar de reputatie beïnvloeden. In het allesbehalve gebruikelijke jaar 2020 zijn er vier thema’s die eruit springen:

Customer: Voldoen aan klantverwachtingen is een factor die in het pandemiejaar verreweg de meeste impact heeft gehad op de reputatie. Het zichtbaar doen van aanpassingen in kernproducten en -diensten tegen een achtergrond van het nieuwe normaal, angst, beperkingen en onzekerheid is belangrijk gebleken.

Community: Zinvol bijdragen aan de maatschappij als verlengstuk van de dienstverlening is wat het publiek van bedrijven verwacht. Dit heeft gedurende de hele pandemie een gestaag grote impact gehad.

Future Fitness: In tijden van onvoorspelbare verschuivingen in de economie, de samenleving en behoeften van klanten wordt het vertrouwen in bedrijven bepaald door hun aanpassingsvermogen om aan de marktbehoeften te voldoen en om hun eigen toekomst veilig te stellen.

Fairness: Hoe meer vertrouwen het publiek in bedrijven stelt, terwijl het virus zich onbeschaamd verspreidt, hoe meer wordt verwacht dat dit vertrouwen wordt beloond met het eerlijk behandelen van klanten, werknemers en de maatschappij.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie