Premium

Heineken raakt communicatietop kwijt; na Sarah Backhouse kondigt Stacey Tank (corporate affairs) vertrek aan 

Tank vertrekt vanwege familieomstandigheden meldt Heineken. Eeerder werd bekend dat Backhouse wordt opgevolgd door Joris Evers.

De vertrekkende Stacey Tank (l) en haar vervanger Joanna Price
Foto: Heineken

Heineken neemt binnen een maand afscheid van de twee hoogst verantwoordelijken voor mondiale communicatie en corporate affairs.

Nadat Adformatie anderhalve week geleden het nieuws bracht dat de director mondiale communicatie Sarah Backhouse half juni wordt vervangen door Joris Evers van LaLiga, blijkt nu ook Stacy Tank, chief corporate affairs and transformation, het concern te verlaten.

Tank, die in 2020 aantrad bij Heineken, wordt per 1 juli vervangen door Joanna Price, die hiervoor eindverantwoordelijk was voor public affairs, communicatie en sustainability bij The Coca-Cola Company in Noord-Amerika.

Volgens een verklaring van Heineken heeft Stacey Tank tot haar vertrek besloten vanwege familieomstandigheden. Haar gezin verhuisde een jaar geleden naar de Verenigde Staten vanwege de ziekte van een van haar kinderen. Tank wil zich weer bij hen voegen.

De Atlanta-connectie

Tank werkte sinds 2020 voor Heineken, nadat ze van 2012 tot 2015 al aan het concern was verbonden en de corporate relations in de VS deed. Na een uitstap naar Home Depot keerde ze terug naar het drankenconcern in haar huidige rol en verhuisde naar Nederland.

In haar slipstream kwam Sarah Backhouse mee, die de leiding kreeg over global comms. Beiden kenden elkaar uit Atlanta. Toenmalig director mondiale communicatie Tim van der Zanden werd geofferd, hij was ruim een jaar ervoor van Ahold naar Heineken overgestapt. Inmiddels zet hij een Nederlandse vestiging van het internationale bureau Finsbury/FGS op.

In de afgelopen drie jaar heeft Tank de wereldwijde corporate affairs-functie nieuw leven ingeblazen en geherstructureerd, meldt Heineken. Ook lanceerde ze het ambitieuze duurzaamheidsprogramma Brewing a Better World-strategie.

Warrige communicatie

Maar het was niet allemaal hosanna de afgelopen jaren. Onder leiding van Tank en Backhouse kreeg Heineken vooral de afgelopen anderhalf jaar met een slepende reputatiekwestie te maken rond het vertrek uit Rusland.

Ruim een jaar na aankondiging ervan bleek de bierbrouwer niet minder dan 61 nieuwe producten te hebben gelanceerd op de Russische markt. Het leverde veel kritiek op, ook van aandeelhouders, en Heineken bood zijn excuses aan voor de warrige communicatie.

Coca-Cola-veteraan

Tanks opvolger Joanna Price gaat op 1 juli aan de slag als chief corporate affairs officer. Haar rol omvat de government affairs and public policy, sustainable development en global communications.

Price is Australisch en werkt hiervoor 20 jaar bij The Coca-Cola Company. Ze begon er in 2003 bij de Australische tak waar ze snel doorgroeide naar hogere functies, voordat ze in 2011 in Shanghai de verantwoordelijkheid over public affairs en communicatie voor de regio Azië-Pacific. 

Drie jaar later verhuisde ze naar het hoofdkantoor in de VS waar ze Global VP Communications werd. Price speelde een centrale rol bij onder meer de strategie voor suikers in dranken en het terugbrengen van het afval.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie