Tabletsites grootste fashionshops nog niet optimaal

Online performance marketingbureau Quisma vergeleek de tabletversies van 8 veelbezochte e-commerce fashionsites. Zijn hun sites wel geschikt voor shoppen op de tablet?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Steeds meer consumenten shoppen met de tablet. Quisma vergeleek de tabletversies van 8 populaire fashionsites, en beoordeelde hun prestaties. Hoe is het gesteld met de gebruiksvriendelijkheid, content, structuur en visualisering?

Voor de berekening van het eindresultaat gaf Quisma deze vier prestatiegebieden elk een ander gewicht: voor de de homepage (40%), productinformatiepagina’s (30%), de winkelmand (15%) en de check-out (15%).

Alle onderzochte onlineshops beschikken volgens het onderzoek over goede tabletoplossingen, maar de verschillen zijn soms groot. Vooral de kwaliteit van de homepage, de etalage van iedere site, verschilt sterk.

Adidas brengt het er met een score van 86,84 procent in het scoremodel het beste van af. H&M scoort het minste.

André Schimmel, managing director bij Quisma Nederland: ‘In het algemeen viel de performance van de online fashionshops ons niet tegen. In veel gevallen zouden relatief eenvoudige aanpassingen kunnen leiden tot veel betere prestaties. We weten welke problemen tabletsurfers tegenkomen. Naast de langere laadtijd van websites ervaren zij vaak problemen op het gebied van usability, gebrekkige functionaliteit en verkeerde weergave.Daar hebben wij ons onderzoek op afgestemd.’

De websites ontlopen elkaar het minst op productinformatiepagina en check-out. De analyse van de winkelmand liet echter veel tegenstellingen zien en uitgerekend de homepage scoorde veelal ondergemiddeld: zes van de acht onlineshops hebben voor deze pagina hun slechtste of één na slechtste resultaat behaald.

Advertentie
advertisement
Advertentie