Wat merken kunnen leren van Prince

Marketing- en PR-lessen van His Royal Badness

[door Kris Keijser]

Waar denk je aan bij de kleur Paars? Waarschijnlijk aan Prince. Zo&;n vijfendertig jaar was hij een van de grootste artiesten in de muziekwereld. Wat was zijn geheim? En wat zijn lessen?

Purple Rain

Prince is een sterk merk en vooral een sterk (visueel) identiteit. Hij maakte bewust gebruik van elementen die zijn herkenbaarheid vergroten: niet alleen door consistent gebruik van de kleur Paars in zijn kleding, album hoes, teksten en gitaren maar ook door het gebruik van zijn eigen stijl: U’ in plaats van ‘You’; ‘4’ in plaats van ‘for’.

Wat kunnen we hiervan leren?
Een eigen identiteit versterkt de herkenbaarheid en daardoor je merk. Als er in Amsterdam allemaal posters verschenen met alleen de kleur paars, datum, tijd en locatie dan was dat voor iedereen voldoende om te weten: Prince geeft een concert.  

Minneapolis Sound
Prince was een van de eerste artiesten die succesvol gebruik hebben gemaakt van de nieuwste technologie, zoals synthesizer en drumcomputers. Natuurlijk, Stevie Wonder en Sly Stone gingen hem voor, maar Prince integreerde de technologie in zijn muziek. Hij omarmde de veranderingen. Resultaat: zijn muziek is onderscheidend, herkenbaar, uniek en wordt zelfs als eigen stijl benoemd: Minneapolis Sound.

Wat kunnen we hiervan leren?
Wees wendbaar, flexibel, omarm veranderingen en zoek naar de mogelijkheden of de moderne term: agile marketing. Dat zorgt dat je onderscheidend en uniek bent en voorop loopt. En zelfs kans loopt dat concurrenten je gaan kopiëren.

Sign ‘o’ the Times
Prince was iemand die zich bewust was van zijn talenten zijn en zijn kracht. Hij ging het gevecht aan met zijn platenmaatschappij en zag als een van de eerste in de muziekindustrie de mogelijkheden van internet toen e-commerce nog in de kinderschoenen stond. Fans konden zich via de website aanmelden en kregen voorrang bij het kopen van concertkaarten. Daarnaast verkocht hij zijn albums en singles via de website. De ROI is direct meetbaar aan de hand van deze verkoop. Ook ging hij zijn albums distribueren via deals met kranten en tijdschriften ter promotie van zijn concerten.

Wat kunnen we hiervan leren?
Maak gebruik van verschillende kanalen en ga vooral niet afwachten maar zoek naar nieuwe manieren. Daardoor maak je jezelf onafhankelijk en ben je trensetter (denk maar aan soortgelijke acties van het album van Trijntje Oosterhuis bij het AD of recent: het album van U2 via iTunes)  Daarnaast bouw je een community en fan journey op met mét bijzondere ervaringen op de momenten die ertoe doen.

Aftershows en Musicology
De beste (online) marketing- en PR-actie van Prince waren de aftershows. Niet alleen gaf hij deze optredens in intiemere zalen dan een Ziggodome of Ahoy, maar ook speelde hij covers en andere nummers dan alleen zijn hits. Wat het uniek maakte was de onzekerheid: pas op het laatste moment werd aangekondigd waar kaarten te koop waren en waar het concert werd gehouden. Alleen al een gerucht over een aftershow van Prince genereerde al media-aandacht.  

Wat kunnen we hiervan leren?
Verras je fans: ze willen vertroeteld en verrast worden. Ze willen speciaal en uniek worden gevonden. Daarnaast bouw je ambassadeurs van je merk op en krijg je superfans die alles kopen wat met je merkt te maken heeft. Plus, niet geheel belangrijk: mond-tot-mond reclame en gratis publiciteit. De merkbeleving wordt verhoogd: het is persoonlijk en het merk komt letterlijk dichterbij het publiek en zijn er contactmomenten.

My name is Prince /  / TAFKAP
Het is het vonnis van elke organisatie: het veranderen van een succesvolle naam in een onuitspreekbare ‘symbool’. Prince veranderde niet alleen zijn naam, maar zorgde er ook voor dat het internationaal in de publiciteit kwam. Daarnaast ondersteunde hij deze actie met een album, leverde bij het persbericht een floppy met het symbool zodat alle journalisten dat konden gebruiken.

Doordat het symbool niet was uit te spreken, werd er een oplossing bedacht in de vorm van een acroniem: TAFKAP (the artist formaly know as Prince). Kortom: zelfs met een onuitspreekbare naam wist iedereen wie het was. 100% naamsbekendheid.

Wat kunnen we hiervan leren?
Niks is onmogelijk. Natuurlijk als artiest had Prince een makkelijker positie dan een organisatie. Een rebranding is mogelijk en kan succesvol zijn als het merk continu wordt herhaald, gemotiveerd wordt en de verschillende stakeholders gefaciliteerd worden in de propositie, logo en boodschap.

Kris Keijser is PR & Marketing Manager voor The A-List

Fotocredits: NPG Chelsea Lauren

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie