Wehkamp bewijst reputatie geen dienst met oneerlijke lonen en hol statement

Onrechtvaardige beloningsverschillen vormen een steeds groter risico voor bedrijven.

Door Lana Driest

Iedereen was er deze maand verontwaardigd over, de vrouwelijke bedrijfsjurist van Wehkamp die duizend euro minder verdiende dan haar jongere, mannelijke collega met minder ervaring.

Het werd een conflict, de vrouw kreeg een burn-out, raakte haar baan kwijt en sleepte Wehkamp voor de rechter. De webwinkel betaalde 113 duizend euro om de rechtszaak die de vrouw hierover aanspande met Bureau Clara Wichman af te sluiten. Helaas voor Wehkamp dat de dame aanschoof bij Jinek en alle kranten er bol van stonden.

Dit nieuws kwam samen met de cijfers van een tweejaarlijkse meting van het Centraal Bureau voor de Statistiek over loonverschillen. Op het loonstrookje is er nog steeds ongelijkheid.

Vrouwen verdienen gemiddeld 13 procent minder dan mannen. In het bedrijfsleven is dit nog een tandje erger. Vrouwen  met gelijke ervaring, leeftijd en opleiding verdienen maar liefst 5 euro per uur minder dan mannen in dezelfde functie, een verschil van 19 procent.

Het inkomensverschil tussen mannelijke en vrouwelijke leidinggevenden is 20 procent. Om nog maar niet te beginnen over de kloof tussen het aantal leidinggevende mannen versus vrouwen. Wehkamp staat nu in de schijnwerpers maar deze ongelijkheid bestaat dus bij veel Nederlandse organisaties.

Anderhalve maand gratis werken

14 november was het Equal Pay Day. Deze dag symboliseert dat vrouwen door de loonkloof de rest van het jaar eigenlijk voor niets werken. Wat zou er gebeuren als we allemaal ons werk neerleggen? De deur achter ons dichttrekken?

Sophie van Gool, econoom en oprichter van Salaristijger schreef er in het FD een opiniestuk over. Het is natuurlijk niet te doen, vrouwen zijn onmisbaar op de arbeidsmarkt. Je kunt je salaris niet missen, je patiënten, leerlingen en collega’s niet in de steek laten zoals ze zegt.

De loonkloof zit niet alleen in de het salarisverschil, ook in de cruciale beroepen, die doorgaans door vrouwen worden uitgevoerd, worden vrouwen beroerd betaald. De campagne Ik Verdien Meer van het FNV vraagt hier aandacht voor.

Advertentie
advertisement

Werkende wijven

Wat doet de loonkloof met de reputatie van bedrijven? De reputatie van een bedrijf is een mix van factoren die stuk voor stuk te sturen of te beïnvloeden zijn. Dan gaat het vooral ook om je maatschappelijke rol en de betekenis van jouw organisatie voor je stakeholders.

In het persstatement van Wehkamp staat dat het een individueel geschil is dat niets te maken heeft met beloningsdiscriminatie op grond van geslacht. De webwinkel toonde zich daarmee niet zo geloofwaardig.Wehkamp laat hier geen goed werkgeverschap zien en lijkt ook niet omgevingssensitief. Dat is een kwalijke zaak. In deze tijd waarin vrouwen steeds zichtbaarder strijden voor gelijke rechten, is het juist ongelooflijk belangrijk om hier je rol in te pakken. Zie het als een kans.

De afhandeling van de zaak en Wehkamps holle statement op de website verdienen geen schoonheidsprijs. De mogelijke tol die een bedrijf betaalt is dat je klanten weglopen. Laat dit voor andere bedrijven een wijze les zijn.

In 1973 lanceerde Dolle Mina het 'Werkende Wijvenplan', onder meer gericht op gelijk loon voor gelijke arbeid en gelijke kansen in opleiding en beroep. Kunnen bedrijven anno 2022 eens wakker worden? Al was het voor hun reputatie

Lana Driest is adviseur reputatie & communicatie bij IVRM

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie