Dept x Ecosia: duurzaam adverteren

In dit artikel lees je meer over de zoekmachine Ecosia en of adverteren via dit platform nuttig is voor jouw business.

Duurzaam adverteren

Duurzaamheid is geen trend, maar een blijvertje. Onderwerpen over het klimaat, gelijkheid, leveringsketens en duurzame consumptie maken allemaal deel uit van duurzaamheid. Het aantal B Corporation-gecertificeerde bedrijven stijgt over de hele wereld en sommige organisaties kiezen enkel nog voor samenwerkingen met bedrijven die het B Corp keurmerk hebben. Dit is dus geen trend, maar simpelweg een nieuwe levensstijl vol duurzame oplossingen. Een daarvan is Ecosia.

Duurzaamheid vindt zijn weg in allerlei sectoren. En aangezien zoekmachines deel uitmaken van ons dagelijks leven, heeft Ecosia een manier gevonden om ook online zoeken duurzaam te maken. Ecosia is een duurzame zoekmachine die wordt aangedreven door de zoektechnologie van Microsoft Bing. Het is opgericht in 2009 en sindsdien enorm gegroeid, met momenteel meer dan 15 miljoen gebruikers wereldwijd. Ecosia functioneert net als elke andere zoekmachine; het verdient geld aan advertenties. Wat Ecosia onderscheidt is dat het een groot deel (ongeveer 80%) van hun winst uit advertentie clicks doneren aan het planten van bomen.

45 zoekacties

Ecosia verdient gemiddeld 0,5 eurocent per zoekopdracht. Om dit in perspectief te plaatsen: het kost ongeveer 45 zoekacties om het planten van één boom te financieren. Tot op heden zijn er meer dan 127 miljoen bomen geplant door het mondiale surfgedrag op Ecosia. Zoekmachines an sich zijn niet heel duurzaam, doordat de servers een enorme hoeveelheid energie verbruiken. Maar Ecosia brengt het naar een hoger niveau. Hun servers worden aangedreven door hernieuwbare energie met eigen zonne-energiecentrales in Duitsland, ze herstellen aangetaste grond en vechten tegen de palmolie-industrie. De B Corp-certificering hebben ze overduidelijk verdiend.

Zit mijn doelgroep op Ecosia?

Aangezien ze geen gegevens van hun gebruikers opslaan, kan er geen specifiek profiel van een Ecosia-gebruiker worden opgesteld. Echter, om een beetje meer inzicht te geven, heeft Ecosia demografische informatie van hun Facebook-gebruikers gedeeld. Respectievelijk een derde van het publiek komt uit de leeftijdsgroep 18 – 34. Het is veilig om aan te nemen dat ze affiniteit hebben met duurzaamheid en groene bewuste keuzes. Wanneer we naar het marktaandeel in de wereld kijken, zien we dat hun marktaandeel in Duitsland (hoofdkantoor van Ecosia) en Frankrijk razendsnel stijgt. Uiteraard zijn en blijven Google en Microsoft  de grote Marktleiders. We zien echter wel potentieel in Ecosia voor bepaalde doelgroepen, omdat het steeds vaker deel zal uitmaken van de online reis binnen dit publiek.

Privacy staat voorop

Ecosia is erop gebrand om de privacy te beschermen, met de mogelijkheid om alle tracking uit te schakelen. Ze slaan geen zoekopdrachten op en gebruiken geen externe tracking tools. De sessies van Ecosia worden geregistreerd in analytics en conversies worden gemeten. Het maken van een remarketinglijst is echter niet mogelijk, omdat cookies of andere vormen van tracking worden verwijderd. 

Ondanks de restricties op gebied van remarketing, zien we veelbelovende resultaten voor onze klanten. Hoewel de volumes niet hoog zijn, ligt de conversieratio over het algemeen een stuk hoger dan bij Google, Microsoft en soortgelijke zoekmachines. Als we naar de demografische gegevens kijken, zien we dat de top 5-landen uit Europa komen; een logische resultaat aangezien het marktaandeel in Europa groter is dan in andere continenten.

De overweging voor Ecosia

Is duurzaamheid een belangrijke factor voor jouw bedrijf en doelgroep? Hebben zij affiniteit met duurzaamheid? Zo ja, dan is het verstandig om je eens te verdiepen in het adverteren op Ecosia en het gewoon eens uit te proberen. De volumes liggen nog vrij laag, maar hun marktaandeel is de afgelopen jaren met 225% gestegen en die groei zet verder door. Er zit dus zeker veel potentieel in op de langere termijn. 

Wij zien Ecosia als een zoekmachine die deel moet uitmaken van de online strategie van bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan en een doelgroep hebben die veel affiniteit heeft met duurzaamheid en bewust leven. Met deze opkomende zoekmachine zijn de concurrentie en kosten nog laag. Daarnaast zorg je dat met jouw advertenties er extra bomen op de wereld worden geplant. Hoe mooi is dat?

 

Plaats als eerste een reactie